Det här med barn

Min frisör frågade mig vilket datum den lille/lilla ska titta ut.
– 13 april, svarade jag.
– Oj, då kan det ju hända när som helst.

Jag hade inget bra svar på det. För så har jag absolut inte tänkt. Jag tror såklart att den kommer dimpa ner den 13 april. Vi har planerat det. Det går självklart inte att planera. Jag tror att den lille/lilla kommer vara kvar där inne längre. Alltså, bebisen kommer efter den 13 april. Vi får väl se. Vadslagning på det kanske? När tror ni? 🙂 Kristoffer tror på natten till den sjuttonde april.

Innan dess är det mycket som ska hinnas med. Det mesta är väl så gott som förberett. Det är mycket som händer i början av april i skolan. Jag försöker inbilla mig själv att jag kommer orka det. Just nu när jag har lov känns allt möjligt. Men sedan när jag har min vanliga vardag känns allt överflödigt, väldigt jobbigt. Jag växer på alla bredder nu känns det som. Jag frågar mig själv ” när ska jag spricka ? ” Antagligen aldrig. I alla fall inte om magen, om ni förstår vad jag menar.

Skötbordet monterades i helgen så nu står det där de ska. Kristoffer vill montera spjälsängen också. Jag tycker det är onödigt att montera den i barnrummet nu för att sedan stöka med att flytta soffan ifrån vårt sovrum och in med spjälsängen där. Bättre att ta det när det verkligen börja närma sig. Han är väl sugen på att få ut ungen. Det är han inte ensam om. Det vill jag med. På flera plan. Ska bli härligt att få krama och pussa den lilla, men även att återfå min kropp. Kunna göra vad jag vill utan att känna ett motstånd. Slippa foglossning osv. Dessvärre kommer jag viga ett par andra kroppsdelar till det lilla livet. Men det är nog inte lika jobbigt.

Imorgon, på lovets andra dag, ska jag tvätta barnkläder m.m. Så mycket det hinns med på de tre timmar jag har på min bokning. Så försvinner de kemikalier som finns i kläderna efter tillverkningen. Ungen har nog mer kläder att ha på sig just nu än vad jag har. Jag växer bara ur de jag har. Skulle behöva köpa mig ett par linnen som inte blir för små på den månaden som är kvar av denna graviditeten. Vi får se hur det blir med den saken.

Vi föräldrar, tidningen, ringer mig varje dag nu för tiden. Jag har inte svarat en enda gång för jag vet vad de vill och det är inte att erbjuda mig fler miljoner kronor, eller obegränsat med blöjor. De är bara en tidning och jag vill inte prenumerera. Kanske jag borde svara och tala om det för dom, utan att vara otrevlig. De kommer säkert inleda samtalet med att gratulera till graviditeten och avsluta med lycka till ( vad mitt svar ang prenumeration än blir ). Jag talar helt enkelt bara om för dom att när/om det blir aktuellt så tar jag kontakt med dom.

Får mycket erbjudande per post också. Apoteksgruppen som tycker att jag ska köpa allt vad min bebis behöver hos dom. Vad gäller oljor, schampo och grejer. Herregud vilken cirkus. Vi ska ju ”bara” sätta ett barn till världen.

3 thoughts on “Det här med barn

  1. Ta det efter hand är mitt spontana råd! Man behöver inte ens hälften av alla grejer som finns på marknaden i dag. Med sunt förnuft och kärlek kommer man längre.

    Jag minns att jag prenumererade på Vi föräldrar för när väl babyn var här blev tidningen intressant. Men först då. När allt var klart liksom…

    Kram

  2. Om den lilla/lille kommer till världen den 6 april så kommer hon/han fylla år på samma dag som StinaFina. Om hon/han kommer den 7 april kommer han/hon har födelsedag på samma dag som mitt äldsta barnbarn Ida som då blir sjutton år. Och om han/hon redan dyker upp den 28 mars har Karl-Axel mitt enda pojkbarnbarn födelsedag. Då blir han fem år.

    Hur som blir det som det blir och bra blir det också …

    Men visst är det jobbigt att vänta den här allra sista månaden.

    Kram!

Tack för att du har något att säga!

