Tänk säkrare, rädda liv.

Vad är det med vintern som får hundägare att strunta i att plocka upp skiten efter sina hundar?
Vad är det med vintern som får chaufförer att komma på tanken att parkera lite som de vill just för att inga linjer vägleder dom?

Jag bara undrar. Igår när vi var på ica så stod det en rosa bil med varningsblinkers på. Hon verkade inte ett dugg bekymrad över att flera bilister som ville fram tutade på henne. Hon stod i vägen. Det får man ju om varningsblinkers är på…..?
En bil försökte backa ut ifrån sin parkeringsplats, men det var knappt det fick för den rosa bilen. När han hade lyckats så tog hon den platsen han hade stått på. Det var alltså därför som hon stod där. Hon väntade på att en av de främre parkeringsplatserna skulle bli lediga. Ja, det var ju en nödsituation. Varningsblinkers har återigen varit räddaren i nöden…

Det är självklart inte bara hon i den rosa bilen som ställer till det. Bilister parkerar där de tycker när de inte finns någon bra parkering kvar. De står i vägen. Någon har bilen på tomgång med tre hundar i bilen medan ägaren själv är å handlar ( smart ). jag förstår inte hur svårt det ska vara att åtminstone försöka parkera som vanligt, även om det inte finns några linjer att följa. Det finns skyltar som hjälper till, det verkar bilisterna ignorera.

Vilken moralkärring jag låter som nu. Jag tycker bara att rätt är rätt. Irriterad blir jag på sådana som inte verka veta hur man blinkar, och då särskilt i rondeller. Det är alltid så att en bil ska svänga av och då hade jag kunnat åka ifrån mitt tillhåll OM HAN/HON hade blinkat. Men jag får vänta tills jag finner en säker utväg och inte chansar på att den som inte blinkar, ändå ska svänga. Det vore ju dumt av mig. Jag hatar sådana som kör för fort. De riskerar inte bara sitt liv, utan alla andras också. Är det värt de?
Är det värt att riskera sitt och alla andras liv för att man måste prata/smsa under den tiden som du kör? Är det verkligen det? Är det värt att riskera att bli förlamad ifrån midjan och ner för att du skulle påminna din sambo om att köpa mjölk? Tänk dig ditt liv som förlamat, det skulle vända ditt liv upp och ned och helt plötsligt är dina värderingar annorlunda. Om du inte hade svarat, om du inte hade ringt, om du hade struntat i smset.

När jag gick på trafikskolan så fick jag lära mig om parkeringsfickor, rastplatser osv.. Jag vill tipsa om att de är väldigt bra ställen att stanna på, om det är så att man måste ringa, smsa eller vad som helst som kan störa din körning. Det finns massvis av dom. Tänk på det! Tänk på ditt och alla andras liv. Det är så själviskt beteende.

Hur många har ett första hjälpen kit i bilen, brandsläckare?
Tänk på det. Tänk på mig, oss.
En bra grej de sa på trafikskolan jag gick på, försök tänka på vad som kan hända innan de händer så kanske de slipper hända.

Nu ska jag ägna några timmar åt sagorespons. Klasskamraterna har ju, precis som jag,skrivit en saga. Nu ska de ges respons på dom.
Ska bli kul.


Ha en bra och säker dag … hoppas jag.

5 thoughts on “Tänk säkrare, rädda liv.

  1. Här var det ord och inga visor … och det var bra ”rutet” dessutom Jag själv tar ALLTID upp efter StinaFina och nu när hon har diarrée får jag ”skrapa” upp skiten … men att låta den ligga är ett otyg som jag skäms över att andra hundägare ägnar sig åt.

    Och som folk kör sen … och parkerar och glömmer högerregeln, glömmer att blinka när de skall svänga etc etc etc …

    Vår nya bil blev krockad efter att vi haft den bara två veckor. Splirrans ny och redan krockad … Av en sån där IDIOT.

    Kram på dig och ha en fin dag …

    • Ja, någon måste ju praktisera moralkärring.
      Det är ganska otroligt hur en del ens kan ha fått körkort. Och alla har ju fått lära sig när och hur man ska svänga. Det är så enkelt och så bra för alla andra att veta vad just Du ska ta vägen. En del bryr sig helt enkelt inte, och sådant resulterar i krock.

      Usch. Så arg jag blir. Vårdslöshet i trafiken kan verkligen minimeras om chaffisarna tar lite mer ansvar.

      Du kanske känner fler hundägare, påminn dom att ta upp skiten efter hunden 🙂 Fast på ett fint sätt kanske… 🙂

      Kram

  2. jag retar mig också väldigt mycket på alla som inte plockar upp efter sig. Nu när snön nästan är borta här der det rent ut sagt för jäkligt ut! Man får se var man setter fötterna hela tiden. Så skärpning alla lata hundägare!

    • Felstavning händer även den bäste 😉

      När man skaffar hund borde man se det som en självklarhet att plocka upp efter att hunden har gjort nummer två. En del resonerar att det är ju inte dom, utan hunden som har skitit. Då får hunden plocka upp efter sig själv…. Tänk om hunden skiter inne. Undra om ägaren struntar i att plocka upp det i väntan på att hunden själv ska göra det, fräscht.

Tack för att du har något att säga!

