Grizzlymannen

Det är tredje delen av Grizzlymannens dagbok på fyran nu. Jag har inte sett de andra avsnittet men är fascinerad av hur han ( Timothy Treadwell ) valde att leva sitt liv. För djuren och ingen annan. De var också en björn som tog hans liv. Men jag tror inte att han är arg eller bitter för det. Enligt honom, kan jag tänka mig, var det de bästa sättet att dö på.

Han levde med en rävfamilj. Först bara en, men sedan träffade räven en fruga och skaffade ungar. Helt fantastiska filmer. Han var verkligen flitig på att fånga djurlivet. Han ville skydda björnarna ifrån att skjutas. Han tillät naturen ha sin gång, även om det innebar att en i hans rävfamilj dog. Vargarna som ständigt hotar.

Jag, personligen, skulle inte bara kunna släppa hela livet för att leva farligt i naturen. Jag älskar djur och vill inget djur illa ( förutom myggor, usch ). Men att viga mitt liv för dom, det överlåter jag till sådana härliga människor som Timothy Treadwell. 1990 kom han till nationalparken som han vistades i och studerade Grizzlybjörnarna. 2003 tog en björn hans liv. Helt sjukt att han accepterades av björnarna de flesta gångerna och kunna fånga allt på bild. Underbar natur. Om ni inte sett något avsnitt så kan ni se imorgon vid ett tiden på fyran.

Nu till något helt annat, idag ska jag baka bullar hade jag tänkt. Hade tänkt göra det innan Kristoffer kom hem ifrån jobbet men fastnade i ett spel på Zylom.se Så då var det kört. Ska hämta honom om en halvtimme då vi ska till affärn och inhandla det som behövs för dagens måltid.

Krämig falukorvslåda.
Vad du behöver:
2 msk rapsolja
1 gullök
1 ask småtomater
2 msk tomatpurè
1 msk senap
2 dl creme fraiche.
2 dl riven ost
falukorv till fyra personer
1 paprika
Lite salt och peppar.

Gör så här:
1. Skiva falukorven, stek i olja så korven får färg på båda sidor.
2. När den är färdig lägger du den i en smord ungsform.
3. Skiva löken smått. Dela tomaterna på mitten och skiva paprikan. Lägg allt i stekpannan.
4. Blanda tomatpurén, senapen, salt, peppar, osten och creme fraichen i en skål.
5. Lägg på det du har i stekpannan på korven som ligger i ugnsformen.
6. Lägg över creme fraiche-röran.
7. In i ugnen i ca 30 minuter på 175 grader.
DONE!
Servera med pasta.
Hur gott som helst.

Hoppas ni förstår min beskrivning, och att ni provar receptet. Det går inte att misslyckas.

Jag tänkte att jag inte skulle hålla på med magbilder och så vidare. Men jag vill ändå bjuda på en som jag tog i lördags, eller rättare sagt, Kristoffer tog.

Imorgon har vi gått 26 fulla veckor. Tiden går ändå ganska fort. Och bäst är det väl om jag inte blir så mycket fetare. Vi får väl se hur det blir med den saken.

3 thoughts on “Grizzlymannen

  1. Han dog väl som man levde får man väl säga!

    Den lät god falukorvslådan. Jag är inte så mycket för korv annars men det var goda saker i. Rejäl kagge förresten men vänta bara! I slutet bara expanderar man!

    Kram

  2. Det lät gott måste prövas. Vilken gullig liten mage tänk att det finns ett lite liv där inne, visst är det ganska otrolikt. Kram på er och var rädda om varandra. Bon apitit

  3. Du ääär inte feeet !!! Du ääär gravid … och det är en himla skillnad 🙂

    Kul att få se din lilla mage 🙂 … Vänta bara … den bliiir större.

    Nej inte heller jag skulle kunna försaka så mycket för att leva ett ensligt liv ute i skogen hos björnar, rävar eller vargar eller apor eller vilka djur man nu är så fascinerad av. Jag är inte den ”fanatiska” typen … 🙂 … men ma kan inte låta bli att fascineras av de som är det … som den här Grizzlymannen.

    Kram!

Tack för att du har något att säga!

