Första advent

Helgen har avverkats och söndagen är här. Första advent dessutom. För någon vecka sedan så bestämde Kristoffer och jag att första advent är den dagen då det är dags för att julpynta. Det kommer inte vår dag att bestå av.
I fredags kollade vi på trean som ligger i nästa hus. Den var rymlig och bra. Potential. Vi vill måla om luckor och tapetsera i köket, göra om i badrummet. Det är prio ett. Men vi får se vad vi får lov till. Tapetsera om själv är ju det minsta problemet, det vill vi också göra.
Vi har tackat ja till den lägenheten. Och kommit fram till att vi ska flytta nu i december i stället för första februari.

Julmys va? Bo bland flyttkartonger?
Det gör inte mig någonting. Kristoffer är väl mer stressad. Tjejen som bodde där tidigare betalar decemberhyran. På så vis blir det ingen dubbelhyra och hon slipper betala för januari också, eftersom att då bor ju vi där. Vi har en månadsuppsägningstid. Så Kristoffer ska säga upp denna tvåan på måndag och prata lite om vad som kan göras i lägenheten. En del kan man få betalt av bolaget vi bor i, om det ligger pengar i potten. Men det ska jag inte spekulera mer i. Vi får se vad som händer och vad vi ska göra. Först och främst är det lådor som ska packas. Vi börjar i veckan och har som plan att ha lämnat och städat klart denna lägenheten till den 22 december. Vilket absolut inte är omöjligt. Packa tar ju inte så lång tid, inte heller att städa. Det tar sin lilla tid, det gäller att lägga manken till. Det fixar vi!

Tur att vi har rensat ut sådant vi inte ska ha. Så slipper vi göra sådant till flytten. Vi har säkert massvis med glas och tallrikar som vi kan skänka bort, för det har vi i överflöd efter att vi slog våra bon ihop. Men allt är ett senare problem. Jag stirrar inte upp mig. Kristoffer är bättre på det. I den nya lägenheten finns det diskmaskin. Härligt värre. Men jag tror inte att vi får plats med en tvättmaskin. Det har vi ju nu, en toppmatad. Vi har ett litet badrum. Toaletten i trean är lite mindre och då får vi knappt rum där, om vi ska ha en tvättmaskin. Tvättstugan ligger i källaren i det hus vi bor i. Det är väl inga konstigheter. Men det är skönt att kunna tvätta vilken sekund man helst vill. Inte vara fast vid tvättider.

Men det är väl bara ett lyxproblem?
Kommer bli toppen det här. Jag kommer i alla fall stormtrivas i den lägenheten när vi väl har fått allt på plats och de tapeter vi vill ha. Då kan jag pusta ut.

För att lämna fredagen, så går vi raskt över till lördagen. Dagen då jag, Kristoffer och Emma.B skulle på shoppingtur i Gävle.
Det var lite skrämmande då jag inte kört så långt i vinterväglag. Nu körde jag tio mil i dagsljus och det gick bra. Jag tog det lugnt. Körde 80 på 90 vägen och höll 80 på 110 vägen också. Och flera med mig. En del va våghalsade och körde på, körde om. Skulle jag nog inte våga. Jag tar det hellre försiktigt och kommer fram helskinnad.
På vägen hem var det 10 mil i mörker och mer nederbörd. Att ha helljus på gjorde det bara värre, konstaterade snabbt att det var bäst med halvljus, de flesta gånger. Halt och lössnö. Läskigast tyckte jag det var när det blev tvåfiligt och jag inte riktigt kunde tyda vad gränserna för filerna gick. Jag såg vart de flesta hade kört och körde där.

Verkade vara den rätta, längst till höger. Mer mot kanten vågade jag inte köra då det var lössnö och så där. Inga andra ville köra där heller. Men när någon verkligen, verkligen ville köra om så fick jag väl gå lugnt ut lite till så att de kunde ta sig förbi. Den vänstra filen, när det var tvåfiligt, var också full med lössnö, vilket tyder på att det inte är så många som gett sig på omkörningar under de väglag som rådde. Jag körde ju absolut inte den rätta hastigheten, 110, utan mellan 70-75. Ibland mindre då jag kände att väglaget var mycket halt.

Mötte en blinkande ambulans som även den inte körde särskilt fort. En stund senare så möts vi av fler blåljus, då brandbil och polisbil. Sedan såg vi en bil i diket. Kört över snövallen och ner. Bilen såg ut att ha stannats av viltstängsel. Det tyckte jag borde ha påmint alla de som kört om mig i väldigt hög hastighet att vad som helst kan hända. Kort efter vi passerat olycksplatsen så kommer det en blådåre och ska om. Ett tag trodde jag att hans mål var att meja ner mig för han körde svajigt. Var säkert väglaget som fick bilen i obalans. Fattar inte hur man kan ha så brådis att man riskerar sitt liv. Jag hade bara som mål att ta det lugnt. Att vi skulle komma hem hela. Det gjorde vi också. Det tog sin tid att köra, men det var det ju värt.

Köpte det jag hade tänkt mig i Gävle. Jag tappade nästan hoppet där ett tag och började få en inställning om att jag inte skulle få mig en jacka och rejäla skor till den snöiga vintern. Men hem kom jag med den snyggaste jackan på jorden


och bra skor!
Plus en tröja jag ska ha vid nyår eller så. Och lite andra klädesplagg. Kristoffer köpte sig en ny jacka. Även om jag tycker att han borde köpa sig ett par rejäla skor han också. Men han tycker inte att kängor eller liknande är sköna. Jag tycker väl inte att det är mest behagligt, eller snyggast jag heller men det fyller ju en funktion. Slipper vara kall och få snö innanför skorna. Han lär väl märka sedan när det är dags för honom att vara ute och bygga snögubbar med sitt barn att han vill ha bra skor 😉

Känner att det här inlägget börjar bli alldeles för långt för att orka läsa så det är väl bäst att jag avrundar.
Idag ska vi få lite julkänlsa på skyltsöndagen som vi tror är i stan. Det återstår att se.

Trevlig första advent på er!

PS: Klicka på adventsljusstaken så hittar ni fler julanimeringar.

2 thoughts on “Första advent

  1. Grattis GRATTIS GRATTIS till lägenheten … precis den som ni ville ha. Det kommer att ordna sig med flytten även om det är i ”juletider” … Och härligt att ni kan flytta redan nu när du fortfarande är smidig och ”smal” .. 🙂

    Läskigt att köra i vinterväglag … men ibland ”måste” man ju och då är det ju bra om man kan resonera som du … att ta det lugnt.

    Ha en fin advent bland flyttbestyren.

    Kram!

  2. Åh vad roligt för er att ni fick en större lägenhet. 🙂
    Jag fick ju min den sista nov och sa: jul hos mig i år! Så jag o far tapetserade ju hela lghn, 4rum blir det ju och flyttade och firade jul i lägenheten. Så det fixar ni ju! Säg till om ni behöver pack/flytthjälp.
    Säger som skatan, bra att göra det nu innan du har jättemage! 🙂
    När ska vi SES?

Tack för att du har något att säga!

