Hur var det med demokratin?

Det är verkligen mycket skriverier om SD just nu. Vilken PR för dom. De skrivs mer om de nu när valet är över än vad det gjorde innan. Nu vet alla vilka de är. Men det är långt ifrån alla som har positiva åsikter om det partiet.
Jag är ganska trött på hur alla försöker komma på metoder för att bli av med dom. Ut med dom ur riksdagen!
Ja, de har inte det bästa åsikterna. Men några av åsikterna kan jag hålla med dom om. Lååångt ifrån alla och allt vad de står för. Gamla nazister och att de är rasister osv. Alla anses vara rasister om de vill ta in mindre flyktingar till Sverige. Då får man en stämpel.

De finns en anledning till att SD kom in i riksdagen och det är för att en del Svenskar verkligen röstade på dom. Det är den enda anledningen. Och vi lever ju i ett demokratiskt land, det är därför många av oss röstade i söndags. Många hoppades på de rödgröna, ännu fler på moderaterna. Det är så de flesta av Svenskarna vill ha det. Det är så som det är röstat.
Alla ska gnälla över att det inte var rätt regering. En del bär fruktan för att SD fick sina procent. Men det är så det är. Och vad kan Fredrik nu göra åt detta? Jag antar att de borde sätta sig ned och prata. Hur de ska gå varandra till mötes istället för att smutskasta varandra hit och dit. Jag är trött på allt gnabb. Försöker nästan försvara SD. Jag delar inte deras åsikt men tycker att de ska få ha sina.

Jag vill inte gå tillbaks till de tider då alla tyckte att Hitler och skinnskallar hade rätt. Jag tycker om mångfald och det är mycket vi kan och lär oss av andra kulturer. Samtidigt som jag inte vill förinta den svenska kulturen att föras vidare.
Flyktingar flyr sitt land. Hade de fått välja hade de nog hemskt gärna stannat i sitt land, bland sin släkt och sina vänner. SITT liv. Därför ska Sverige inte vara emot mångfald, utan för. Men vart tog den fria åsikten vägen? Och demokratin?

Se till att få en lösning, inse hur det är och gör det bästa utav det. Det är så alla i Sverige blir nöjda!

3 thoughts on “Hur var det med demokratin?

  1. Från allra första början har jag tyckt att de politiska etablerade partierna skulle ta fajten med SD, debattera och diskutera med dom så att deras åsikter kom fram i solen. Nu harcira 5 % av folket röstat in dom i riksdagen och som du säger nu är de där och det kommer man inte undan. Då måste de behandlas som de andra riksdagspartierna … NU måste i alla fall ”fajten” tas.

    Här i Borlänge, där jag är just nu, röstade 11 % på SD. Många kurder t ex som kanske blandade ihop SD med S och Socialdemokraterna … och jag tror faktiskt långt ifrån alla röstade på SD p g a invandringen. Den spelade stor roll men andra saker också. Man visste inte vad man skulle rösta på och ar missnöjd med S eller C eller vilka partier man hade röstat på innan. Borlänge är ju sen urminnes tider en stark S-kommun som nu har fått på pumpen …

    Nu får de en vågmästarroll och det kan vi inte ta ifrån dem. Alliansen förlorade en majoritet med 16 röster … och som systemet är, trots att de är stört procentuellt sätt är de inte i majoritet i riksdagen.

    En sak har jag fått lära mig den här valrörelsen i alla fall. En hel del hur riksdagen fungerar.

    Kram på dig tjejen … nu kan allt återgå till lugnet … får vi hoppas och de som styr de styr och vi får visa med handlingar vad vi tycker, möta våra invandrare och inte vända bort ansiktena och skylla allt på dom som går snett …

    Kram !

  2. Att SD fått 5,7% av rösterna och därmed kommit in i riksdagen kan vi inte göra något åt mer än att konstatera faktum. Däremot är frågan om de ska få mer inflytande än vad dessa 5,7% motiverar.
    5,7% betyder att drygt var 20:e väljare lagt sin röst så, men det betyder samtidigt, rent matematiskt att 94,7% röstat på andra alternativ. Alternativ som unisont, både innan och efter valet uttryckt sitt avståndstagande från deras människosyn. Då kan jag tycka att man skulle kunna komma fram till en smakfull lösning i den politiskt knepiga situationen med en vågmästare som ingen tycks gilla.
    Är det demokrati att låta den 20:e rösten styra, ställa och bestämma över oss andra 19?

    • Jag tycker att de andra partierna skulle ha betett sig mognare förut, innan valet och pratat med SD och debatterat. Kanske hade inte var tjugonde röstat som de gjorde då.
      Om det är så att de parti som har vågmästarroll ska få ha något att säga till om så tycker jag att de ska komma överens med resterande partier, de kanske har något humant förslag. Och jag tycker absolut inte att det är SD som ska styra och ställa. Men vi lever ju i ett demokratiskt land.

Tack för att du har något att säga!

