Den elfte september.

Veckorna flyger iväg. Idag när jag vaknade var det lördag. Det är lördag hela dagen, en till vecka har gått. Jag förstår inte varför jag uppfattar att dagarna bara flyger iväg. Det gjorde den ju inte när jag ville att den skulle göra det. Nu vet jag inte om jag vill det eller om jag bara hänger med ändå. Det är ju bra att tiden går … egentligen. Vi borde städa i helgen och det ska vi göra också. Vare sig vi orkar eller inte, för vi måste. Idag eller imorgon. Det finns mindre tid och ork i veckorna så vi får ägna någon utav dessa dagar till att städa, det går ju fort.

Igår så käkade vi tacofyllda paprikor, det blev mums. Det fyllde sin funktion och vi blev mätta.

Idén kommer ifrån Ica’s billiga veckan. Det tycker jag att ni kan prova. Det smakar inte annorlunda än när man gör tacos på vanligt vis, det är bara ett roligare sätt att göra måltiden på. Så ni som inte vill ha det som fredagsmys kan ju ta det som lördagsmys 🙂 När som helst då hungern sätter in.

I torsdags var det utflykt med klassen ( låter som om jag går i fjärde klass ). Vi skulle hämta inspiration ifrån skogen och det gick alldeles ypperligt. Trevligt att umgås med klassen i en annan miljö än klassrummet. Vi hade matsäck med oss som vi åt av, andra grillade korv. På tal om grillade korv så måste jag tvätta min jacka som luktar rök. Så fort jag kom hem så slängde jag in mina kläder i maskinen å tvättade. Det är bara jackan som har blivit kvar. Så det var ju bra att jag kom på det nu 😉
När jag skulle handla lite matsäck på Konsum så blev jag sugen på baguette.

Jag gick och kollade vad de hade och möttes av en sådan här etikett:

Baguette, grov 27 cm. Om det bara var att gå till affären och måttbeställa sådana saker.. Grovstorlek och längd. Inte illa.
Det fanns en baguette på en cm mindre också, om man tyckte att det passade bättre. Jag tog den på 27, självklart.
Och gott var det.

Idag är datumet 11/9 2010. Ett datum att minnas, 11/9 2001. På tal om tid, och att den bara går och går. Nio år sedan nu och varje gång jag ser bilder ifrån tvillingtonen och två flygplan som medvetet åker rakt in i dom så förstår jag inte riktigt att det har hänt. Jag vet att jag tänkte, när det hände, att nu är det ett tredje världskrig på gång. Jag visste väl inget bättre, var blott tretton år.
För mig känns det inte som om det har hänt men för andra blev det ju mer påtagligt. För de som mist en man, pappa, bror, morbror, morfar, farfar, syster, mamma, moster, mormor, farmor, kompis m.m För dom är det mer verkligen och kommer för alltid att vara det. Den här dagen är för alltid ägnad åt de som fick sätta livet till och för de som överlevde. Släktingar som sörjer. De ända vi inte behöver sörja är de som kapade planen och styrde det rakt emot döden. Det är hjärtskärande att se sorgen som uppstod på gatorna när de ser de båda planen krascha och de vet med sig att någon de känner är där inne. Vilken otrolig smärta. En del tyckte det var mindre smärtsamt att hoppa ifrån tornen än att brännas inne. Tänk när människan kommer till den insikten. Usch.

Den elfte september.

6 thoughts on “Den elfte september.

  1. Usch det är hemskt, Hoppas något liknande inte sker igen. Speciellt nu när en amerikansk man hotar med att bränna Koranböcker, då lär ju annat folk från andra länder börja kriga med honom med eller med landet. Om man tittar på Lars Wilks(Namn) han som ritade täckningarna, han har ju fått massa hot. Men antar att så är världen, den är inte rättvis alltid finns det nån som krigar med nån tråkigt.

    För övrigt hoppas jag allt är bra med dig/er 🙂
    Här är det bara bra, går i skolan om dagarna igen känns ganska skönt att komma igång med rutiner. Snart inom nån månad eller så börjar jag körkortskurs med pappa. så jag kan börja köra med honom 🙂 Längtar. Och det första jag tänker göra är fanken att komma upp och hälsa på dig. För jag SAKNAR DIG<3.
    Ha en jättebra dag

    Kraam

  2. Ser riktigt gott ut! Med lite creme fraiche till som pricken över iet=) ikväll ska jag äta fläskfilé, potatisgratäng, rödvinssås och sockerärtor, inte från billiga veckan, men vi ska fira att en kompis fick vg på en assvår stor tenta:P

    Elfte september…ja vad ska man säga, varför kan inte alla människor bara leva istället för att kriga?

  3. Ja … den 11 september 2001 vet nog de flesta människor var de befann sig ca klockan 15.00 svensk tid. Själv jobbade jag som sekreterare och receptionist på ett advokatkontor när en av advokaterna kom ut och skrek.
    – De har flugit in i World Trade Center …
    Eftersom jag befann mig i Stockholm trodde jag först att något sportplan eller så … hade ”råkat” flyga in i World Trade Center på Kungsgatan nere vid Centralen … hade kraschat … hemsk olycka tänkte jag och blev förstås väldigt bestört men sen hörde jag … nu kraschar ett plan till och jag rusade in på advokatens rum där han hade TV och där stod vi hela kontoret och var stumma av skräck, rädsla och … jag vet inte …

    Det vände hela världshistorien … ingenting blev som förut efter den 11/11 2001.

    Kram!

    • Jag minns att jag inte trodde mina öron. Alla snackade om denna nyhet. Sedan såg jag nästa nyhetsinslag om det och det var så hemskt. Jag blev verkligen rädd. Räddare borde alla i närheten varit, vettskrämda!
      Nu ska de bygga en moské där de två tornen har stått. Lite dubbelmoral och människor som demonstrerar för det. Kanske ett litet dumt ställe att sätta moskén på. Samtidigt som de borde få ha sin moské någonstans, kan ju inte helt utesluta den, det är ju rasistiskt.

Tack för att du har något att säga!

