Respons hela dagen lång … nästan.

Jag har skrivlust men mina fingrar är förseglade vad det gäller vissa saker att skriva. Men det är väl bara till att vänta och se om förseglingen lossnar en vacker dag. Jag har varit seg i skallen de sista två dagarna men nu har jag väl kommit på bättringsvägen. Idag har jag fixat med responsen som ska vara klar tills imorgon. För någon vecka sedan så skulle alla i klassen skriva varsin novell på två sidor och nu ska vi lära oss hur man ger en författare respons. Och det är just vad jag har gjort med ca fyra texter. Jag ville ha det gjort så tidigt som möjligt idag så att jag har resten av dagen fri. Jag ska titta på min respons lite närmre sedan för att se om det är något mer jag vill lägga till.

Min egen text i det här projektet blev absolut inte som jag ville. Vi hade vissa direktiv och att skriva två sidor med dubbelt radavstånd i times new roman, 12 punkter så blir det inte särskilt mycket text. Och så ska vi gestalta, förtäta och ha en bra historia. Jag hade bra gestaltning och historia ifrån början, kände ” det här kommer att bli bra ”. Jag satte mig vid datorn och började skriva på min berättelse och sedan när jag skrivit ganska mycket så kom jag på! Dubbelt radavstånd. Så jag fixade det och då var gestaltningen av omgivningen typ två sidor. Det var bara att markera allt och trycka på delete. Så enkelt var det med det. Börja om ifrån början och det blev inte helhjärtat. Jag ser fram emot en liten revansch. Göra en bättre text nu när jag vet bättre.

I måndags fick vi lära oss hur man bygger upp en text med replikstreck, blankrad och indrag. Hur en titel skall vara och att alltid paginera sidorna. Det är tydligen mycket som jag ska tänka på i mitt skrivande. Och det är roligt med nya kunskaper och ny skrivteknik men det blir mycket för hjärnan. Jag får läsa igenom de papper vi får när jag kommer hem för att det ska sjunka in så sakteliga. Jag har dessutom börjat tänka, precis som om att jag skriver en bok. En bok i mitt tänkande. Som när det regnar ute, då ska mina tankar helt plötsligt vara något poetiskt eller litterärt ” Det regnar. Jag hör hur dropparna når marken och det är mer än ett smattrande, det är oväder ”. Istället för att bara tänka ” GUD VAD DET regnar ”. Jag är tydligen hjärnskadad haha.

Det kanske bara är nu i början som hjärnan vill öva lite smått för sig själv med gestaltning. Jag märker ett markant byte i hur jag pratar. Jag ska prata som om att jag läser en bok. Gestaltning, förtätning och konstiga ord. Jag blir nästan tokig på mig själv så jag har bestämt att jag ska tänka vad jag ska säga, innan jag ska säga det så att jag inte låter så löjlig. Men det är väl som sagt en hjärnskada.

Och vad mer ska jag skriva idag? Det kan vi verkligen fundera på. För jag vet inte. Eller jag har en sak jag skulle vilja skriva om men det passar inte det här inlägget så det får vi ta i nästa inlägg. Om jag inte har något ännu viktigare att skriva om då. Men det tror jag väl inte. Imorgon är det torsdag och då är det skola, precis som vanligt. Sedan borde det dammas och städas här hemma, men vem orkar det? Jag förstår inte att skolan suger musten ur mig så mycket. Och börjar inte jag så är det ju inte direkt Kristoffer som tar initiativet och tar tag i både mig och städandet och bestämmer att nu jäklar städar vi. Så jag måste få tillbaka musten och sedan kör vi!

6 thoughts on “Respons hela dagen lång … nästan.

  1. Det låter jätteroligt, jag vill också gå en sån kurs, jag älskar att skriva! Du får skicka vidare uppgifterna till mig, jag har redan gjort den där med världen=)

  2. Du har redan fått lära dig mycket … en del känner jag igen från min enveckorsskrivarkurs … en del är nytt. Det är klart att man inte hinner mer än ”nosa” på skrivandet när man bara har en vecka på sig.

    Lite avundsjuk är jag … men det har jag sagt förut.

    Och du, som jag, har svårt det där med att inte skriva så många ord, förtäta … Fast ibland undrar jag om det inte bara är så att det är just mångordigheten som är ”mitt” eget speciella uttryck. Fast på en kurs måste man ju göra som dom säger och sen får man väl ändra på det efteråt om man tycker att man ”kvävs”.

    Kram på dig … och du, lite skit i hörnen har aldrig någon dött av … 🙂

    • Jag har inte gått på denna kursen alls länge och det känns redan som om att jag kommer lära mig en hel del. För om jag bara tittar på det jag hittills lärt mig så kommer detta vara en härlig process samtidigt som jag inte vill förlora min egen stil på att skriva.
      Förtätning är verkligen inte min grej heller. Svårt tycker jag. Fast jag har lärt mig lite att många ord är onödiga och därför lättare att ta bort. Men sedan ska vi tydligen förtäta ännu mer och det är då jag tappar tråden.

      Men roligt är det i alla fall 🙂
      kram

  3. Du är helt klart inne i en process som kommer att utveckla ditt skrivande mycket. Bara det att tänka annorlunda. Vilken härlig linje du hamnat på 😀 Alla har vi en personlig stil när vi skriver och den ska vi bevara tycker jag. Men det är också en stor skicklighet att behärska olika genrer.

    Kram

    • Ja, detta kommer vara en härlig period som jag kommer bära med mig hela livet eftersom att skrivandet alltid kommer att vara en del av mig.
      Jag tar till mig mycket praktiska saker som är bra i skrivandet, som kan förbättra mitt skrivande. Men sen vill jag liksom inte förlora mitt sätt att skriva.
      Det är verkligen en gåva att kunna skriva i olika genre. Jag håller precis på att komma ur min egen lilla bubbla av kunskaper för att utforska vad jag mer kan addera till mitt skrivande.
      Helt fantastiskt 🙂

Tack för att du har något att säga!

