Ännu en dag

…av skrivarlinjen har gått, till och med en vecka. Tänka sig vad tiden går fort när man har rolig. Och det har jag verkligen haft. Jag ser fram emot helgen men kan knappt bärga mig inför nästa vecka.
Just för tillfället har jag en galen katt i lägenheten. Det är ingen ovälkommen utan det är vår katt, Ville. Han ville visst röra lite på benen efter att ha legat på balkongen och slappat. Slappa är det han gör hela dagarna så han kan gått springa lite.

Jag hade tänkt skriva det jag skrev om världen igår. Vilket var en del av en övning som vi hade igår i skolan.
Jag skrev:
Världen är en vacker plats i vårt solsystem
Världen är underbar i sin existens om människorna förbjöd sig själva att förstöra den.
Världen är min och jag får upptäcka den.
Själva grejer kommer nu. Grejen som förändrar hela meningarna. Får en att se annorlunda på det man just skrivit. Det hela går sedan ut på att i stället för Världen är i början av varje mening sätta Jag är.
Och så får man ändra på några ord så att det passar in till Jag är.
Jag är en vacker plats i vårt solsystem.
Jag är underbar i min existens om människorna förbjöd sig själva att förstöra mig.
Jag är min och jag får upptäcka mig.

Förstår ni? Det blir liksom annorlunda när det ska handla om en själv.
Skatan
skrev så duktigt ner sina meningar. Ändra dina meningar med jag är i början så ser du att de blev helt annorlunda.
En del av deltagarna i kursen fick några enastående meningar när de ändrade på världen är till jag är. Om jag ändå såg mig själv så som jag ser världen.

Idag hade vi en liten rolig övning också. Vi skulle skriva en dikt tillsammans med någon på det viset att vi skulle skriva en rad var, i varsitt block. Så det blir liksom två dikter. Vi skulle börja på en rad, sedan skulle den andra ta över och skriva en rad tills vi nått åtta rader. Den vi lyckades göra i den deltagaren jag gjorde dikterna med blev faktiskt fin. Men jag minns den inte i huvudet och den är skriven i hennes block. Men jag får väl kanske återkomma med den. Det är i alla fall roliga övningar. Det bästa på dagen är ju de fem minutrarna som vi börjar med om dagarna som kallas flödesskrivande. Att bara skriva utan att lyfta pennan, utan att tänka egentligen. Inte stanna upp och sudda ut stavfel, eller gå tillbaks för att sätta punkt eller kommatecken. Utan bara skriva. Om vad som helst och ingenting. Och det har jag upptäckt är nyttigt för min hjärna. Det får en att komma igång på morgonen och det är lite det som är meningen. Att få fantasin att flöda så att dagen kan fortgå. Läraren ger oss tre ord som vi ska börja med. Sedan bara skriva på och skriva på, till läraren ber oss att avrunda. Det borde alla göra. Sätt äggklockan på fem minuter och skriv, skriv, skriv.

Det vore intressant å se hur flödesskrivandet skulle bli i ett blogginlägg. Mina texter efter att har flödesskrivit brukar bli lite hit och dit om vad som poppar upp i skallen. Lite konstiga texter helt enkelt. Men bra, ändå.

Idag har jag även försökt att inte missa tiden till frisören. Det gjorde jag inte heller. Klockan halv ett befann jag mig där och var redo för att en sax i en främmandes hand ska gå igenom mitt hår. Fast min frisör är ju inte direkt så jättefrämmande för mig, egentligen. Jag har ju gått till henne så länge nu. Nästa besök blir om ett par månader. Jag gick inte därifrån tomhänt heller. Jag har 20 % rabatt som jag skrev om igår. Så jag köpte ny hårinpackning plus en olja, att ha i håret så att det blir mjukare, lite livligare liksom. Och dessutom så luktar det gott. Det kan jag ha på både blött och torrt hår. Inget som behövs varje dag utan det sitter liksom i. Tynger inte ner håret som silverdroppar kan göra. Så det verkar perfekt för mig, så det tänker jag börja köra med. Kände en direkt ändring på mitt hår. Annars så har jag inte ändrat så mycket utan klippte bara topparna, så mycket det behövdes för att få bort det slitna. Och det var inte överdrivet mycket. Ett par centimeter eller så. Kristoffer kommer säkert bara skaka på huvudet när han ser att jag köpte oljan och inte bara hårinpackningen. Jag brukar alltid få med mig mer än vad som är tänkt därifrån och det har ju verkligen hjälpt min hårtyp till att bli bättre 🙂

Hon plattade mitt hår också. Vilket jag, nu för tiden, inte har så ofta. Så idag ser jag lite annorlunda ut. Bara det platta håret kommer göra så att Kristoffer säger att klippningen blev fin. För han tycker att jag är så fin i platt hår ( säkert mest för att han inte är så van att se mig i platthår ). Men det är roligt att kunna göra olika saker med håret. Beroende på vilket humör man är på. Och håret utgör ju en del av ens personlighet. Idag är det bara lugna puckar resten av dagen. Ska göra klart en uppgift vi fick idag som ska lämnas in på måndag. Ingen svår uppgift alls utan vara skriva sitt namn i akrostikon ( googla upp ordet om du inte kan det ). Så det är ju inga svårigheter. Vi skulle klippa och klistra med det sedan och sätta upp på en tråkig vägg vi har i vårt ”klassrum”.

Nu slutar Kristoffer jobbet så nu ska han nog precis sätta sin lilla rumpa på sadeln. Ikväll ska vi äta hamburgare med klyftpotatis ( som skrivet igår ). Smaklig måltid till oss! 🙂
Sedan skulle jag till sist vilja tacka Margaretha Eklund ( Kristoffers mamma ) och Leopold för gratulationskortet och innehållet i det som kom idag på posten 🙂 Tack så mycket. Jag fyller inte år idag, så få ingen panik alla ni som inte har sagt grattis. Jag fyller år den 29 augusti.

One thought on “Ännu en dag

  1. Åh, jag glömde skriva ner meningar… Suck…

    Härligt att du trivs så bra. Jag menar längta till skolan och känna att varje dag är härlig är kanske inte alltid så vanligt. Något för oss i skolan att tänka på…

    Trevlig fredag!

Tack för att du har något att säga!

