Billiga veckan…

Idag hade jag tänkt berika er med en liten skrivövning som vi hade på skrivarkursen idag. Men jag glömde mina papper i bilen. Eller jag glömde dom egentligen inte. Jag lämnade min pärm i bilen för jag tänkte att jag ändå inte kommer att behöva den förens jag ska till skolan imorgon. Så jag får helt enkelt ta det med er i morgon. Men jag kan ju låta er vara med på experimentet för det var faktiskt en rolig grej. Okej, så här ska ni göra.
Du ska skriva tre meningar och meningarna ska börja på Världen är… och sedan fortsätter du på det.
Världen är…
Världen är…
Världen är…
Förstår ni? Ni får spara det ni har skrivit tills imorgon, för då kommer ni få vidare instruktioner om experimentet. För jag förstör själva grejen med den om jag avslöjar hela uppgiften idag. Sedan, imorgon, får ni gärna skriva vad ni skrev. För då avslöjar jag vad jag skrev. Då ska jag minsann ta in min pärm och inte låta den vara i bilen 🙂

Annars idag så har det bara varit att lära känna varandra. Presentera varandras intervjuer. Vi hade ju parintervjuer tidigare i veckan. Det var roligt att presentera någon annan än sig själv som omväxling. Imorgon är det första dagen som är ” på riktigt ”. Det ska vara olika skrivövningar. Men först så ska vi läsa upp vår läxa som vi egentligen hade tills idag men som vi inte hann med. Känns bra att vara förberedd. Det är ganska lustigt att längta tills nästa dag i skolan. Men jag kan knappt bärga mig vad nästa dag har att erbjuda. Det känns som om att varje dag är en rikedom och jag är verkligen glad över att jag tog tag i och sökte till denna skrivarlinjen. Att jag verkligen gjorde detta för mig själv. Jag kanske inte blir någonting av det. Det står inte på ett papper att jag är en självklar författare och inte för den delen heller, journalist. Men jag blir ändå någonting i det avseendet att jag blir ETT i mitt skrivande. Jag växer på det personliga planet och då är det på många plan.

Och jag tror att var och en kan behöva något sådant i livet och detta är mitt. Jag känner att det kunde inte komma lägligare heller. Perfekt tajming. Jag behövde verkligen det här. Det är av många omständigheter som jag inte direkt har skrivit om här i bloggen. Men det kanske kommer. När jag känner mig mogen för det. Och det handlar bara om personliga spärrar som jag haft. Problem som dykt upp för mig. Då vill jag tillägga att det inte handlar om något familjedravel med någon familjemedlem i min ursprungsfamilj. Någon som missförstått mig helt och sedan sagt punkt utan att jag har fått förklara mig. Helt och hållet det liv jag lever nu. Det liv som min ursprungsfamilj inte direkt har en aning om. I alla fall inte de som inte innefattar syskonen ( 3 av dom i alla fall ). Nu ska jag sluta prata om sådant.

Jag vill tala om hur duktiga jag och Kristoffer har varit de två senaste dagarna vad det gäller att laga mat. Vi har ju tittat i den där tidningen som Ica lanserar, Billiga veckan. Vi har inte direkt tänkt på vad varorna kostar utan mer följt recepten. Igår åt vi Korvgryta med rotfrukter och det lyckades vi mycket bra med. Idag åt vi Köttfärsgulasch med vitlöksbröd. Det blev hur gott som helst. Det står 4 portioner men då förstår jag inte hur stora portionerna måste vara. Räckte till varsin omgång till mig och Kristoffer + att Kristoffer tog lite mer under måltiden. Sedan hällde vi upp tre matlådor som vi ska frysa ner soppan i. Hur bra som helst. Imorgon ska vi ge oss på egna Hamburgare med klyftpotatis. I receptet i Billiga veckan heter det nog Snabba burgare om jag inte missminner mig. Lite fredagsmys. Och egna hamburgare, det gör ju att det känns lite speciellt 🙂 Ska komma ihåg att tina upp köttfärs också, så att burgarna blir möjliga. Jag kan skarpt rekommendera de recepten i Billiga veckan. Väldigt många som har hakat på det faktiskt. Hör det talas om det en hel del på byn 😉

Här har ni en bild på dagens måltid:

Jag tog med och utan blixt, detta är utan. Den såg lite mer matig ut. Kanske inte ser så gott ut, egentligen. Men det var det!
Och idag har jag nog, förutom kylan, sett ett litet hösttecken…

Trädet har förvandlat sina gröna blad till lite gulare. Nu ska hela skogen utanför våra fönster byta färg då alltså. Kanske inte granarna, men träden. Det ska bli intressant att se. För det blir ju bra vackert. Och det känns bra att kunna säga det nu, att det kan komma att bli många promenader på spåret här utanför i en lätt höstkyla. En fleecejacka att kura in sig i. Kanske till och med vantar, vem vet.
Grejen är ju att de där promenaderna som jag tänker på, verkligen ska bli av också. Sedan kan det ju alltid bli så att när jag kommer hem, så står det varmchoklad på bordet. Om det inte är så att Kristoffer har hängt på, på promenaden. Lite läskigt att gå på spåret själv i mörkret. Även om den är bra belyst till klockan nio på kvällen.

Imorgon ska jag dessutom klippa mig. Det är dags. Var fyra månader sedan sist. Vet inte om jag tog upp det igår? Jag måste bara se till så att jag inte glömmer det. Halv ett ska jag vara där. Slutar ju klockan tolv så jag åker direkt ner på stan. Det bestämdes igår så det känns inte som om att jag har fått in det i hjärnan än.. Klippning på fredag, halv ett. Klippning på fredag, halv ett. Jag hade inte tänkt mig något radikalt utan bara topparna. Fräscha upp det lite liksom. Även om det blev något helt annat på förrförra klippningen då jag fixade lugg. Så här såg jag ut då:

Men efter ett tag med en lugg jag alltid måste platta pga mitt lockiga hår så sket jag i det. Så nu vet jag inte. Min frisör kanske har ett hippt förslag. Jag gör allt förutom att klippa det kort. Klipper kanske upp det lite, men inte allt hår och inte för långt. Vi får se 🙂 Jag vill ha lång hår. Lite längre än vad jag har det nu. Tar ju bara en sådan tid när jag klipper mig så ofta. Eller det känns som det. Förut så lät jag det växa och växa innan jag begav mig till en frisör vart annat år eller något haha. Men då var det ju rejält slitet istället och när jag väl skulle klippa mig så var det lika bra att klippa mycket. Det är det jag försöker att undvika nu. Ska dessutom köpa ny hårinpackning som är slut. Har 20% rabatt. Det får jag och alla andra som går till Cut & color vid var tredje klippning. Bäst att passa på då 🙂

Nu ska jag duscha och göra kvällen. Ikväll blir det att slappa framför tvn. Det var länge sedan, känns det som. Men ikväll blir det tvtittande i alla fall 🙂 Kristoffer har köpt Ben & Jerry’s lr vare heter. Förut när jag smakade en sådan glass så var det äckligt. Kanske denna smaken som han köpte är en goding. Med marsmellows lr vare heter ( glöm inte att vara med på min skrivövning) .

2 thoughts on “Billiga veckan…

  1. Det är aldrig fel att utveckla sitt skrivande för samtidígt utvecklar man sig själv. Det kommer du att ha nytta av vad du än blir ”när du blir stor”! Att får göra något som man verkligen vill och för sin egen skull är bara så härligt!

  2. Skriva har blivit livet för mig … kanske inte livet … men det ger mig så många sidor av mig själv, jag får tänka efter, tänka till. Och då skriver jag bara ”för mig själv” och för bloggen.

    Det är kul att du hamnat rätt, Turez. Jag VISSTE det … jag VISSTE det 🙂

    Världen är en fantastiskt plats att leva i … som den lilla lilla människa man ändå är …

    Världen är ju där just jag har landat … inte på Mars … inte på Venus. I världen!

    Världen är förstås ändlig … men sen. Sen kommer Evigheten … Efter världen, Evigheten 🙂

    Kramar!

Tack för att du har något att säga!

