Bara början än så länge…

Det är nu tredje dagen av resten av mitt nya liv. Eller, nej. Men jag ser verkligen fram emot att få pennan att glöda. Denna veckan handlar det bara om att lära känna gruppen och lokalerna. Vi har en egen liten stuga som vi håller till i. Inget spring ifrån andra. Den här Folkhögskolan ligger på ett perfekt ställe vid vattnet. Det visste jag hela tiden, men det är ju ganska perfekt med en harmonisk utsikt om det ska flöda texter ifrån tio skrivsugna damer. Och då är det nästan betoning på damer. Vi är tre ungdomar mellan 19-22, och jag är ju den som är 22 ( på söndag ). Sedan är det väl resterande över 55. Det kan bli en givande tid på skrivarlinjen med lite ålderskontrast. Egentligen är gruppen precis som jag vill ha den.

Jag ville ju ha inte allt för unga tjejer som inte tar skrivandet på allvar utan bara nått att göra. Men alla verkar skrivsugna. Schemat är dessutom också bra. Nästan för bra. Denna veckan är den ju lite annorlunda eftersom att vi går efter att lära känna varandra. Det är på fredag man kan säga att det verkligen börjar för då är det den första dagen då vi får se hur det är på skrivarlinjen. Vår riktiga första skrivaruppgift. Som vi inte vet vad det är än. Idag ska jag handla lite block och pennor. Sedan så skulle vi ha en ”liten finare ” bok för flödelseskrivande. Med det menar lärarna att de ska ge oss några ord att börja med och sedan så ska berättelsen bara fortgå. Boken är helt privat och inte till för att de andra ska läsa. Det ska vi göra i början av varje dag som uppvärmning. Jag hoppas att det blir lika bra som det låter.

Vi har fått en lista på böcker som vi ska läsa under hela denna terminen och nästa. Det är olika sorters litteratur. Sedan blir det mycket författarbesök som jag ser fram emot. Bla några som har blivit publicerade som själva gått skrivarlinjen där vi går nu. Så det är ju spännande. Så här ska schemat se ut en vanlig vecka.
Måndag: 10-14
Tisdag: 8.30 – 14.
Onsdag: Hemmaskrivande. Då får vi hemuppgifter som ska vara klara till torsdagen. Vilket betyder att jag är hemma idag 🙂
Torsdag: 8.30 – 14.
Fredag: 8.30 – 12.

Vi börjar klockan tio på måndagar just för att det är måndag och för att det finns de som bor längre ifrån som kanske vill hem och hälsa på under helgen. Det är också en anledning till att vi slutar tolv på fredagar. Så det är ju bra. Och vi slutar inte senare än två om det inte är så att det är något just den dagen som drar ut på tiden, tex författarbesök. Och sen, när vi ska läsa de där böckerna så har vi tid över på eftermiddagen på oss att läsa. Så det är ju ändå inte ledig tid efter två, alltid. Det kommer bli super det här. Det är verkligen egna personligheter i den här gruppen. Alla är egna på sitt lilla vis. Och jag tror säkert att de tycker lika om mig. Visst, alla är olika, men i den här gruppen tycker jag det märks mest och det gillar jag. Vi, allihop, har säkert mycket att lära av varandra. En del har gått på sommarkursen tidigare så de känner lärarna eller varandra. Men det känns inte som om att vi nya utesluts direkt. Bara för det.

Idag ska jag renskriva en intervju jag gjorde igår. Vi hade parintervjuer. Så idag ska jag skriva den på datorn + göra uppgifterna som vi fick igår som ska göras idag. Det var bland annat att skriva tre ord på första bokstaven i ens namn. Så jag ska ha tre ord på T.
Sedan så skulle vi skriva vad vi har för förväntningar på skrivarlinjen. Det är en lapp som de kommer att spara som vi får i slutet av kursen och ser om våra förväntningar har nåtts. Så det kan ju bli en kul grej. Sedan hade vi också som uppgift att skaffa pennor, block, pärm och sudd 🙂 Så det ska jag göra idag, som skrivet. Jag vill inte gå in mer på personerna på kursen just för att inte hänga ut dom här. Även om jag hemskt gärna skulle vilja, så ska jag inte hänga ut någon.

Jag och Kristoffer har gjort en matsedel för resten av denna veckan och ska handla det vi ska ha till det idag. Jag och Kristoffer ska dessutom käka lunch tillsammans idag. Åkte dit med frukost till honom imorse för han hade ingen. Så det blir en vända dit igen sedan. Han har ju inte en sådan jättelång lunch så det är bäst att vara punktlig 😉
På lördag ska vi åka till IKEA och handla lite hade vi tänkt. Bland annat en byrå och två nattduksbord. Sedan hittar vi säkert mer vi tycker att vi behöver. Så är det väl alltid på IKEA. För ett tag sedan när vi var där så köpte vi stoora krukor. Och så planterade vi om våra blommor. Det hade vi nog inte gjort om vi inte åkt till IKEA. Men blommorna behövde verkligen det. Det märks hur glada de blev att få lite större yta med alla sina rötter. Jag vet inte om man kan kalla det blommor förresten. Det är bladväxter 🙂

Nu ska jag duscha och sedan fixa med skrivaruppgifterna så att de är klara för idag. Jag vet att jag inte kommer att ge mig tid till dom när Kristoffer är hemma. Så det är bäst att göra det nu. Hoppas ni får en bra dag 🙂

5 thoughts on “Bara början än så länge…

  1. Åh vad jag är avundsjuk … avundsjuk men absolut inte missunnsam. Jag kanske också skall försöka komma med på någon kurs annat än på sommaren. Det är verkligen roligt att ”lära sig” skriva … att lära sig ”knepen” så att man kan ta tillvara på sin egen skrivarförmåga på bästa sätt.

    Ha det …

    Det skall verkligen bli roligt att följa dig på vägen.

    Kramar!

    • Ja, det här ska bli så himla kul. Och en ny start. Jag gör någonting med mitt liv. Helt otroligt. Jag ser framemot den här skrivarkursen. Jag tycker absolut att du ska ta å göra någonting. Kanske gå en målarkurs så får du i alla fall vara lite kreativ med penseln?
      Ska försöka berätta, genom bloggen, så mycket jag kan om kursen. Hoppas det blir spännande veckor framöver. Både för dig och mig 🙂
      Kram

  2. Så trevligt det låter och skönt att vara igång! Hoppas kursen kommer att motsvara dina förväntningar och att alla kursare visar sig vara trevliga!

    Ser fram emot kommande rapporter!

    Kram och lycka till!

    • Det är verkligen skönt att vara igång också 🙂
      Längtar hela tiden tills nästa dag och andra äventyr.
      Jag är så glad att jag verkligen sökte in till den här linjen. Unna mig något som bara är för min skull liksom.

      🙂

      • Det gjorde du verkligen rätt i! När det gäller skola och utbildning så ska man välja utifrån sig själv. Då blir det alltid bäst.

Tack för att du har något att säga!

