Blodgivare…

Idag har jag gjort ärenden på stan…. Min morgon började med blodgivning. Som gåva tog jag ett stort paraply. Tog ett mindre sist jag tappades på blod.. Sedan fick man en mindre sak också. Ett litet mobilsmycke som ser ut som en blodpåse med rött blod i och så står det ens blodgrupp på. Jag har blodgrupp 0+. Den vanligaste i Sverige är A+ eller om det var –  Iaf så var det A. Och jag som har 0+ kan bara få blod ifrån en person med samma blodgrupp som mig själv, men mitt blod kan ges till alla blodgrupper. Så jag hoppas att de med noll positiv är glada när de får blod! Iaf här i Bollnäs, det är ju häromkring mitt blod används.

För att bli blodgivare går du in på geblod.nu eller www.lg.se/geblod. Jag tycker att alla som kan ska bli blodgivare. Jag förstår om man är rädd. Det är egentligen jag också. Nålar är inte min grej. Tror minsann att det är kanyler de använder på blodcentralen, det känns så i alla fall. Det är inte farligt. Sticker bara till. Sedan så tappas man i några minuter tills maskinen säger stopp. Du kan alltid besöka en blodcentral för att se hur det går till om du är osäker… Idag är det den stora blodgivardagen. Internationell dag för alla blodgivare så bli blodgivare idag!

Jag körde ner till stan. Gick på stan en sväng. Tog kort till mitt körkort ( hur det blev kan man ju diskutera, 249 kr fattigare ), sedan så gick jag till banken. Där fick jag vänta och vänta. Det gick snabbt i ”kontantkön” och långsammare i kön ”övriga ärenden”. Jag var i den sistnämnda då jag skulle byta kod på mitt kontokort. Jag väntade och väntade. Tittade på alla som stod i kön till den snabba kassan. Mest tanter i röda jackor/kappor idag, verkade det som. En annan sak som jag också tänkte på var alla dessa kontanter damerna verkade gå runt på i sina väskor. En dam kom med ett kuvert på över 10.000 kr i. Är det inte klokt? Jag vet inte om man ska tycka att damerna är modiga som vågar gå runt med så många kontanter eller om det är idioti de håller på med…

Inte undra på att äldre bli rånade om de har tagit för vana att gå runt med månadshyrans pengar i väskan. Sinnes… Det var i alla fall ett klokt val att gå till banken med dom, vilket konto de än ska sättas in på så är det i säkert förvar nu. Om de äldre lärde sin internetbanken så skulle de slippa bära på alla de där kontanterna. Jag förstår att alla äldre inte litar på de tekniska, eller sin kapacitet att bemästra tekniken. Det är lätt när man väl har lärt sig, så som det är med allt det andra.

Jag har inte tagit något kort på bilen än.. Idag är det bättre väder så kanske jag kan ta å knäppa kort på den senare då.. Jag ska hämta Kristoffer ifrån jobbet. Inte för att jag behöver utan för att jag vill. Han cyklade till jobbet och igår köpte vi en sådan där cykelhållare till dragkroken, hoppas den passar. Det tror jag nog. Sedan borde jag åka till någon bensinmack och kolla lufttrycket i mina däck… Alltså inte däcken på kroppen utan på bilen, självfallet… 😉
Ni måste ju få se päärlan 😉

Vet inte vad det ska ätas idag. Varit skräpmat två dagar i rad och det känns i magen kan man säga. Magen hungrar efter något riktigt, något bättre! Så vi får se vad det blir. Har ju en del rester som behöver ätas upp…
Imorgon så ska vi till Buspalatset med Leo en sväng efter att Kristoffer slutat jobba. Då blir det full fart igen 🙂
Hoppas ni får en bra dag, trots väderleken 🙂

8 thoughts on “Blodgivare…

  1. Vi har samma blodgrupp 🙂

    Skönt att allt rullar på för dig. Blir alltid lika glad när jag ser hur allt går bra. Ha en riktigt rolig dag imon på lekplatset 😉
    och givetvis en riktigt bra dag idag 😀
    KRAM!

  2. Jag har varit blodgivare i många många år … och gått till blodbussen som stannade utanför Västra Porten till SSAB i Borlänge.

    Jag har bra blodådror så mig bekommer det inte att de sticker. De fick för det mesta träff direkt när de stack med nålen för att komma åt blodet. Värre var det för Margith som hade ådror som knappt syntes alls. Men hon stod ut ändå.

    Man gör faktiskt en väldigt god gärdning. Bättre än många tror och viktigare …

    Nu är jag för gammal. Jag vet egentligen inte om jag är för gammal eller om det beror på min medicin … att de inte vill ha mitt blod längre.

    Jag flyttade till Stockholm 1999 och gav blod där någon gång … men sen blev det stopp.

    Jag har A+ … och kan väl bara ge till dem med samma blodgrupp men vet att din blodgrupp kan ges till alla … också till mig om det skulle behövas.

    Kram!

    • Bra Skatan!
      Kan kanske bero på din medicin helt enkelt… Det är verkligen en viktig gärning. Finns det inget blod på blodcentralerna runt om i Sverige så skulle inte Svenskarna kunna opereras. Dagligen behövs det blod, i mängder på de stora sjukhusen. Så absolut en god gärning!

      Rena rama vetenskapen de där med olika blodgrupper 🙂
      KRAM

  3. Jag blir så stolt över dig som lämnar blod, vilken gåva du ger till andra= livet i många fall.
    Jag själv är A- vilket är en av de minsta blodgrupperna vilket inte är så bra om man är i behov av blod eller ett organ.
    Så du kan ju tro att jag hade tur som fick min njure av en vän som hade samma blodgrupp, sannolikheten att en vän har samma är ju inte så stor.
    Jag får inte lämna blod för jag äter för mycket farliga mediciner så folk ska vara glada att de slipper mitt blod.
    Jag kikar in för att säga att jag nu har skrivit upp receptet på Banoffee pajen bara att gå inte till mig och kopiera av, den är urlätt att göra och så förbaskat god att man bara vill ha mer och mer.
    Puss påre gullunge!

    • Ja, du hade tur som fick din njure! 🙂
      Och se så bra det har gått nu efteråt.
      Jag sa ända sedan jag var liten att jag ville ge blod och tog tag i saken när jag var 20. Så nu har jag varit det i två år. Jag känner mig lite som en bättre människa varje gång jag har tappats. Det skulle vara roligt att veta vem som fått ta del av mitt blod.

      Va bra! Då ska jag se till att ha receptet i min dator. Något som man kan bjuda på i sommar 🙂

      KRAM

    • Min blodsyster sa att de som har för små kärl lr så inte heller få ge blod. Bara för att kärlen inte pallar nålen liksom. Tänk de som verkligen vill ge blod och så får de bara finna sig i att det inte går. Min blodsyrra är ingen blodgivare. Sist hon kollade om hon fick bli blodgivare så blev hon nekad just pga dåliga blodvärden…

Tack för att du har något att säga!

