Frustrerad, irriterad.

Jag har mycket jag skulle vilja skriva idag. En del mer relevant än det andra kanske. Och känns som om att jag skulle vilja utesluta det minst relevanta. Har inte bestämt mig om jag ska göra det än så vi får se hur det har blivit i slutet av detta inlägg. Det finns risk att det mest relevanta kan göra mig irriterad och arg. Igen. Fast det kanske hjälper om jag får ur mig det i skrift? Jag provar.

Igår hade jag ju ”lilla uppkörningen”. Hon hade en del synpunkter på vad jag kunde göra bättre… Bromsa hårdare inför korsningar, släppa upp kopplingen innan jag svänger och att hålla hastigheten. Varken köra för sakta eller för fort om inte omständigheterna kräver det, hon tyckte jag körde för fort i ett villaområde… Hon ville sätta mig på högst 5 körlektioner till… Jag är redan uppe i över 30. Jag ville koka över men fick sansa mig. Hon hade ju rätt. Det som gjorde mig mest irriterad i den stunden var väl bara det att jag vill bli klar någon jäkla gång. Även om hon har rätt… Jag fick inte boka något prov innan jag kört lite till. Åtminstone en gång till och sedan kör resten innan uppkörning. Så ja… Jag har väl inte släppt det än heller.

Jobbade igår så direkt efter körlektionen bar jag mig av till Gävle. Sen hem och inte nog med att mina fötter sa ifrån så kom början av dagen över mig igen. Jag skulle ju behöva förklara för Kristoffer hur morgonen hade varit där på körskolan. Och satt på tågresan minst lika irriterad som i början av dagen. Jag ringde min bror i hopp om att jag skulle slippa tänka på körningen och så vidare. Vi diskuterade körkort lite flyktigt men gick inte in på detaljer. Jag var nöjd. Jag kunde ändå inte hejda mig när Kristoffer mötte mig där på perrongen. Jag sa det ena fula ordet efter det andra. Han suckade och fnös. Inte direkt som en arg tjur men ändå betydligt så att jag förstod att han också tyckte som jag.

Efter att knappt kunnat sova inatt och upp och hoppa till en körlektion idag så hade jag väl på sätt och vis smält beskedet. Jag körde och hon var väl nöjd men påpekade de saker som körläraren på  ”lilla uppkörningen” också. På henne lät det som om att jag iaf skulle köra några lektioner till för att sedan se när det blir dags för prov. Jag lyssnade tålmodigt klart på henne även om jag visste vad jag vill säga. Något jag bestämt mig för redan igår. Jag sa att jag skulle vilja boka proven och så idag. Jag hinner ju ändå köra innan det blir dags. Hon tänkte lite och sa att det går bra. Om det är så att jag behöver fler än de jag nu bokat så är det bara att boka det innan min uppkörning. BRA! Det var just det jag ville höra. Tack.

Nu ska jag bara ladda inför teoriprov och uppkörning. Båda proven är i slutet på vecka 23. Nu är det vecka 21. Så det är ju inte så långt kvar. Och jag hinner ju öva bort de där grejerna som inte är bra i min körning. Jag har en körlektion precis innan uppkörningen. Med en lärare jag inte kört med förut, och det kan ju vara bra… Vi får se hur det går. Nu är det bokat och jag är nöjd. Även om jag känner mig osäker nu bara för händelsen på  ”lilla uppkörningen”. Jag har ca två veckor på mig att hitta den där tron igen. Jag kan ju köra och det gick bra. Jag måste bara fixa dessa smågrejer också! Teorin får jag försöka uppehålla i min hjärna. Men det ska nog gå bra… Jag börjar ju jobba nu också. Så det blir att klippa å klistra så att jag får tid över till körningen och prov osv. Jag vill klara allt på första försöket och gå vidare, till nästa steg. Köp av bil. Den dagen! Den kommer vara underbar. Då kanske jag kan se tillbaks på den senaste veckan som något bra och lärorikt. Just nu så gör den mig fortfarande nedstämd.

Och nu till det kanske lite mindre relevanta. Även om det egentligen inte är det… Det beror på hur man ser det.
Imorgon fyller Frida år och då ska jag dit på kalas. Sedan sover jag där. Det är jobb som gäller några dagar längre fram. Tills det är dags att komma tillbaks, hit, hem, för att köra några lektioner och fram och tillbaks. Jag har 11 mil till jobbet. Tåget tar en timme å där är det byte till buss, tåg eller cykel. I mitt fall kommer det bli cykel för det mesta. Då är det en mil kvar att färdas till jobbet. Så det är ju inte direkt att jag ser fram emot att pendla hit och dit varje dag. Det blir enklare när damen här ( jag ) har körkort och bil. Då kanske det blir bättre. Även om jag kommer övernatta en del i Gävle ändå. Det får tiden utvisa. Nu börjar sommaren. Snart juni minsann. Idag har det regnat en liten skvätt, luften är lättare att andas. I alla fall där ute. Det känns som om att jag håller igen, kan inte riktigt slappna av. Det är en del som tynger ner mig nu och det känns därför svårare att förstå att luften är fri och att jag får ta hur djupa andetag jag vill.

En annan till sak… Katrin Zytomierska har ju fått sin älskade Ringo nu! Grattis skulle jag vilja säga. Nu är ju kraken ett par dagar gammal. Jag har ju inte haft tid eller ork att kommentera det hela här på min egen blogg men på hennes blogg var jag inte alls sen att kommentera och gratulera. Det är livets mirakel och den känslan att hålla sitt älskade barn, se det i ögonen. Det måste vara underbart och jag längtar tills den dagen, då det även får hända mig… Jag längtar och jag önskar. Önskar så att det nästan gör ont!

Nu ska jag ta det lugnt resten av dagen. Min cykel är i Gävle och allt har blivit så mycket jobbigare. Att bara gå i en kvart till stan känns som en börda. Särskilt i detta regniga väder. Skulle vilja byta kontokort från Maestro till Visakort. Kan tydligen göra det via internetbanken men förstår mig inte på allt jag skulle fylla i så får väl göra det på plats istället då, antar jag. Sedan skulle jag behöva gå till affären men kan ta det när Kristoffer kommit hem. Tror att banken har öppet längre idag så då kanske han vill följa med mig dit. Det är lättare att gå om han går bredvid mig.

6 thoughts on “Frustrerad, irriterad.

  1. Irriterande och det förstår jag. Men samtidigt är det bättre att få tipsen innan uppkörningen än efteråt. Dels är uppkörningen dyr, det tillkommer hyra av bil. Skulle man sedan missa blir varje uppkörning på lektionerna där emellan dyrare. Så ge inte upp! Du fixar det.

  2. Förr eller senare fixar du det. Men jag förstår att du blev irriterad. Jag undrar om jag skulle klara en uppkörning idag om jag försökte. Jag har haft körkort i nästan 40 år … men har säkert massa grejer för mig som inte skulle ”platsa” vid en uppkörning.

    Nu när du vet vad det är som fattas kanske du snabbt kan ”åtgärda” felen … åtminstone till uppköringen och tills du har körkortet i handen. Jag tyckte att det verkade vara småsaker det handlade om. Bromsa hårdare inför korsning??? Man kan väl inte tvärbromsa heller. Skall man inte lära sig att bromsa mjukt ?? Man kaaan ju ha någon bakom sig som inte är beredd om man tvärbromsar.

    OK …

    Jag fortsätter att hålla tummarna förstås.

    Kram!

  3. På min ”lilla uppkörning” var jag tydligen makalöst duktig.

    Teoriprovet klarade jag dock inte av förän på fjärde försöket. Pluggade inte en enda gång till provet, körde bara på ”logiskt tänkande”… så, logiskt nog så fick det ta några tag innan jag klarade det : )

    När det kom till den riktiga uppkörningen så hade jag bara en vecka på mig innan ”lämpen” gick ut, så jag fick åka till grannstaden Haparanda för att göra uppkörningen. Kuggade på någon skitgrej…

    Min mor skulle boka en ny uppkörning, hon fick välja mellan Boden (en riktig stad) och Övertorneå (en by som består av en endaste korsning och en lång raksträcka) … Hon valde givetvis Boden, fan bara för att jävlas… i Övertorneå hade man nog kunnat somna en kvart bakom ratten utan att kuggas.

    Åkte till Boden… misslyckades igen… kände mig som en nolla, kastade pappret i ansiktet på uppkörningsgubben… sen lade jag mig i mammas baksäte och svor på att aldrig mer försöka.

    Dagens visdomsord: Om man aldrig försöker, kan man aldrig misslyckas

    • Vad bra du är på att peppa Fegon. Känner ju verkligen att jag kan klara det när du skriver om alla misslyckanden… Jag ska minsann fixa det på första om inte det så på andra! Där med basta!

      Du får väl försöka en gång till…. Eller något. Dumt att ge upp men förstår känslan… Usch…

  4. Kanske är sent ute men jag googlade lite på uppkörningar i Boden för att se hur många som klarade sig där. Jag bor i Uppsala och har tagit fyra körlektioner. Min körlärare sa att jag var redo och att den tid jag bokat inför uppkörning var för långt borta. Glatt gick jag därifrån och bokade en tid en vecka tidigare. Teoriprovet klarade jag galant men har misslyckats på fyra uppkörningar. Det känns förjävligt och jag har aldrig mått så dåligt i mitt liv. Men jag har lärt mig att inte ge upp. Jag har gjort tabbar, gråtit men jag har också bokat en ny tid. Femte gången gillt försöker jag uppmuntra mig med. Men som sagt, körkortet har brutit ned mig totalt. Uppsala ska tydligen vara staden som kuggar flest såg jag på VV hemsidan. Därav min dysterhet och funderingar på att försöka i en mindre stad typ jokkmokk. HAh 🙂 där 94% tydligen klara sig.

    (ville bara skriva av mig)

    Lycka till.

    • Ja, det känns inte som om att det är direkt lätt att kugga i tex Jokkmokk… Det finns väl knappt några rödljus där liksom. Det är så mycket som ingår. Som är skillnad i större och mindre städer. På den körskolan som jag gick på vad det ett par som kom ifrån Uppsala som körde intensiv på en körskola här i Bollnäs… Du behöver ju inte ta värsta hålan. Du vill ju ändå veta att du är körduglig och tro på dig själv. Så ta i någon mindre stad liksom. Det är verkligen inte kul att få göra om och göra om. Det tär på en så himla mycket. Det är bra att du har en vilja av stål. Femte gången gillt, det tror jag det. Jag hade tur att jag klarade allt på första försöket 🙂 Haft körkort nu i en vecka..

Tack för att du har något att säga!

