Riskutbildning 2 avklarad.

Trött i huvudet. Om det beror på en dålig natt och en tidig morgon eller många intryck vid halkbanan idag det vet jag inte. Säkert en blandning av båda. Har tagit mig en liten powernap medan Kristoffer diskade upp lite.

Halkan gick bra idag. Jag har väl inget annat att säga om det. Eller jo det har jag men jag tänker behålla det för mig själv. Jag blev godkänd och det är verkligen lärorikt att få känna på hur det är när det är halka. Det är en enorm skillnad och tack gode någonting, för att det finns låsningsfria bromsar ( ABS ). Jag tänker verkligen inte ha en bil utan det! Och på bilarna ifrån 2000-talet så finns det ingen utan ABS-bromsar. Så jag kommer nog inte behöva ”tvingas” köpa någon utan. Hade inte tänkt köpa någon äldre bil än så direkt. Eller rättare sagt, vi, hade inte tänkt köpa en äldre bil. Det är ju praktiskt taget Kristoffer som står för kalaset. På något sätt, efter idag, så har jag börjat se annorlunda på min bilkörning. Det känns inte alls enkelt att klara av körkortet inom en snar framtid. Jag vet inte varför.

Om det var läraren som fick mig att nedvärdera mig själv eller för att blixthalkan tog ner mig på jorden lite grann. Att jag faktiskt kommer att köra under hala förhållanden i mitt liv och ju mer jag gör det ju mer säker kommer jag ju givetvis att bli. Försätter jag mig i sådana situationer så får jag ju mer insikt i hur jag ska klara av sådana situationer. Jag vet vad mina begränsningar går, i alla fall lite. Ja, vi får se vad som händer i framtiden. Jag hoppas så innerligt att jag snart har mitt körkort. Jag är så nära nu… Eller är jag verkligen det? Hmm.

Det blev ingen körlektion i eftermiddags. Min trafiklärare skulle ha en mopedkurs och det hade blivit någon slags dubbelbokning så, så fick det bli. Har två körlektioner imorgon. En halv åtta på morgonen och en fem i halv tolv. Efter imorgon så vet jag när jag kommer kunna göra uppkörning och så vidare, tror jag 😉 Det är mina förhoppningar i alla fall. Teorin är klar, så gott som. Ska bara klara repetitionen en gång till och göra sluttestet. Sen så. Och det får jag helt enkelt göra i morgon.

Börjar bli hungrig nu. Kanske har att göra med min kaffekonsumtion idag 😉 Idag vet vi i alla fall vad vi ska äta. Det blir egna klyftpotatisar och kyckling. Ska väl göra någon slags sås till det. Det lär bli gott i alla fall.
Egentligen orkade jag inte blogga alls idag, men jag ville ju dela med mig av händelserna idag. Det lilla jag delade med mig av den. Hoppas eran dag har varit bra. Här har det ösregnat och haft sig. En bra dag för halkan med andra ord 😉

3 thoughts on “Riskutbildning 2 avklarad.

  1. Bli inte för negativ i dina tankar nu. Du har säkert kortet inom snar framtid. Erfarenheten och säkerheten den hinner du inte få men den kommer när du börjar köra på egen hand. Jag är säker på att det går vägen!

  2. Jag håller med Znogge … nu får du tänka positivt igen … men du är inte ensam om att ”svikta”. Tillförsikten och optimismen brukar dala ibland (åtminstone för mig) när man närmar sig målet.

    – Fixar jag faktiskt det här, eller ?

    Klart du gör. Om du inta klarar körkortet första gången … så går det flera tåg.

    Snart susar du fram på sommarvägarna och till den där ishalkan är det långt … Jag har kört i nästan 40 år och ännu inte fått ordentlig sladd på bilen på vintern. Och periodvis har jag kört mycket, dagligen, på småvägar i Dalarna.

    Så låt dig inte skrämmas av våra vintervägar!

    Kramar!

  3. Sen får du tänka på att dom alltid överdriver på halkbanan, så är det typ att köra på ren is och hur ofta gör man det? På vintern så är dom väldigt bra på att både sanda och grusa så vägarna är oftast bra. Självklart kan det hända att man sladdar, men vet man att det är halt ute så kör man sakta och försiktigt. Låt inte dom trycka ner dig för detta, när du väl fått ditt körkort kommer du tänka tillbaka på han och skratta för att han fick dig osäker. Kör på, snart är det klart=)

Tack för att du har något att säga!

