Några åsikter om att köpa å sälja sex.

Kollar på Efter tio. En diskussion om sexköpslagen osv. Det är inte tillåtet att köpa sex men det är tillåtet att sälja. Koppleri och sådant. Jag tror stenhårt på att legalisera bordeller. I alla fall om de har så som jag vet att de har i Tyskland.  Såg en dokumentär om den bordellen där för ett tag sedan. Där var det stora fönster och i var fönster stod det en kvinna. Alla hade varsitt rum. Mannen skulle sedan välja vilken brud han ville köpa en sexuell tjänst av. Det finns massa villkor och regler som gäller på denna bordell. Alla kvinnor har kriterier, vad de vill och inte vill göra. De betalar skatt som alla andra. De väljer själva yrket. Om de är något som inte stämmer när kunden är i rummet och om det händer något som inte är tillåtet eller känns obehagligt så kan de kalla på vakt och mannen blir då portad.

Är det under dom förhållandena så tycker jag att vi i Sverige kan köra på att legalisera bordeller också. På Efter tio verkade argumenten vara att människohandeln inte minskar på det viset och att denna sexköpslag har gjort att det minskar. Hon som talar emot prostitution talade om kopplingen mellan människohandel och prostitution. Hon menade att det är en stor mängd av de människor som köps som tvingas till prostitution. Hon ser inte gränsen. Gränsen mellan att välja yrket och tvingas in i det. På bordeller kan de ha vissa krav. Svenska medborgare, kolla upp personerna som vill jobba där så att de inte handlar om människohandel, och det finns ingen hallick i bilden. Att man har koll på vilka personer det är som jobbar där.

Att stå på gatan och sälja sexuella tjänster tycker jag verkar smutsigare och mycket farligare. En del använder sig av internet. Där man också kan sålla bort de man inte vill sälja sina tjänster till ( samtidigt som människan man lovat ut sig till, kanske inte är eller ser ut som han har givit ut sig för att vara ). De flesta som jag har pratat med detta om har tyckt tvärtom, helt fel att sälja och köpa  sex osv. En sådan intim stund som man delar med den man älskar. Smutsigt, äckligt. Jag håller med om att det är något man delar med den man älskar. Jag skulle vilja påstå att sexet blir helt annorlunda med den man älskar än med något one night stand, eller de man ligger med i yrket prostitution. Jag tror ändå att man kan få den där speciella intima stunden med sin älskling ändå. Det är ju en helt annan känsla. Samtidigt som jag har svårt att tro att en kille skulle tycka det var okej att hans tjej låg med andra till yrket istället för att jobba på ett ”riktigt” jobb. Hittar man the one, så kanske man slutar jobba med det. Även fast ens partner inte kan tvinga en att sluta jobba på sitt jobb.

Hur skulle det verka om jag inte tyckte att det var okej att Kristoffer jobbar med det han gör och om han vill vara med mig så får han säga upp sig. Så ska det ju verkligen inte vara. Och då kan ni tycka att det är skillnad på att sälja sexuella tjänster i yrket, att det är mer oacceptabelt, enligt ens partner, än vad det är om man har en partner som jobbar med ett ”vanligt” jobb. Att tvinga någon till det är helt annorlunda, det finns ingen anledning kan tyckas. Jag tycker att det är den fria människan som bestämmer hur han/hon vill ha det. Vill man sälja sexuella tjänster eller vill man köpa sexuella tjänster så tycker jag att det ska vara lika fritt fram att välja som när man väljer mellan mellanmjölk eller lättmjölk. Alla har alltid det egna valet. Det är det som är skillnaden på en påtvingad prostitution och en frivillig. Det är den frivilliga jag vill lyfta fram, allt annat är bara avskyvärt. Tvinga en annan att sälja sexuella tjänster och sedan ta mer än hälften av det som hon/han tjänar.

Jag skulle också vilja lyfta fram att det är fritt fram att ha killar i bordeller också, på samma sätt som tjejer säljer sig själva. Absolut. Det finns nog kvinnor som skulle kunna tänka sig att köpa sexuella tjänster av killar. Även om det säkert inte är lika vanligt. Jag vet inte vad det kan bero på. Egentligen. Kvinnor kanske inte har lika svårt att få ligga? Nej, jag tror det beror på det där med att vi är djur. Killar har det i sig att föröka sig, sprida sin säd medan vi kvinnor bara ska ta emot den och öka fortplantningen. Det är det livet går ut på. Det är också därför som killar gärna vänsterprasslar, det tror jag. Just för att de har i sig att sprida säden. Sedan finns det säkert killar som håller sig till sin hona och bara henne. En sådan kille har jag nog aldrig träffat. Som under en lång relation aldrig har tänkt tanken att ens vara med någon annan, och att det inte blivit till handling. Jag vill inte försköna bilden av oss kvinnor. Vi har säkerligen också en stor sexlust. Kvinnor har vågat prata mer om det med åren och det är bra, vi borde våga ta mer plats.

Kvinnor kan också vara otrogna. Vi kan nog vara lika sviniga vi. Jag tror i så fall att vi kvinnor gör det av en annan orsak. Hämnd, vi kan inte säga nej, för vi vill egentligen, men borde inte eller för att vår kille inte kan ge oss det vi vill. Då tycker jag att man kan diskutera det med den man är ihop med, att man inte är nöjd och så får man jobba på det. Alla är vi olika och kommunikationen kanske inte är så bra. Enligt Anna Anka så ska man ju behaga sin man samtidigt som han även ska behaga sin kvinna. Inte förslappa sig och vara fräsch och snygga till sig för sin partner. Det kan jag hålla med henne om. Det man inte får inom husets väggar söker man väl på annat håll. Eller så har mannen ett sexmissbruk och måste ut å knulla runt.

Åsikterna är många och jag skulle kunna skriva hur mycket som helst. Jag kommer ändå alltid fram till att alla har ett eget val. Vill man jobba med att sälja sexuella tjänster så ska man väl få det ( det får man ju också men att det även ska bli så att folket får köpa sexuella tjänster ). Vi människor har också det egna valet att vara otrogen mot sin partner. Det handlar alltid om det egna valet. Säg att du inte hade något annat val, det har du ALLTID! Alltid! Eller vad tycker ni?

One thought on “Några åsikter om att köpa å sälja sex.

  1. Även om dina argument är väl genomtänkta och bra så nej. Nej, jag kan inte tänka mig att vi ska legalisera bordeller. Jag tror inte att det är ett yrke som väljs speciellt frivilligt och många gånger finns det ett missbruk i botten. Jag tror också att yrkeshedern är ganska låg och följaktligen tjejernas status också.

    Därmed inte sagt att det är bra som det är nu och någon annan lösning har jag inte.

Tack för att du har något att säga!

