Ölandssemester!

Jag ska nog börja skriva en bok. Eller först så ska jag söka till en skrivarkurs som hålls här i Bollnäs. Det är väl något som intresserar mig och är alltid redo för att utvecklas. Jag har ju, genom åren, utvecklat mitt skrivande men jag vill tro att det inte är nog än. Det jag är rädd för är att de ska förstöra mitt sätt att skriva idag. Jag stötte på en kvinna, av en ren slump på tåget på väg till Gävle, som är lärare där och pluggar samtidigt. Vi pratade om allt och ingenting och hon beskrev linjen och vi hittade en gemensam nämnare, nämligen att skriva. Så hon berättade om kursen, jag frågade frågor och nästan redan då hade jag bestämt mig.

Men sedan har jag tänkt om men nu tänkt igen. Och jag ska söka. Faktiskt redan idag, varför inte? Har för mig att sista ansökningsdagen dit är i maj så än är det ju inte för sent. Snopet vore det om det var för sent. Tror att det är för sent för de sommarkurser de har. Men i sommar har jag ändå inte tid så det gör inget. Passar mig bättre å göra det i höst 🙂 Spännande med att utveckla sig själv. Att göra medvetna val som leder till bra saker. För jag tror kanske inte att denna skrivarkursen ska ge mig miljarder jobb. Den gör mig inte till en journalist men jag förstår mer av saker och ting. Det är vad jag tror. Sedan om det inte passar mig, om det inte var så bra som jag trodde, eller gav mig det jag trodde så är det ju bara att hoppa av, precis som kvinnan på tåget sa. Så det är ju alldeles sant. Jag kan ju inget annat än att prova, så är det ju.

Jag har för mig att några av er läsare har gjort något liknande, skrivarkurs? Så det ska ju inte vara så pjåkigt. Gillar ju att skriva och finner det väldigt avslappnande. Jag vet ju att jag vill skriva en självbiografi, något som redan är ett pågående projekt. Kanske skulle jag prova att skriva en annan bok, en roman eller så. Jag har tänkt lite på det och kan tänka mig att det blir bra. Eller jag tror det i alla fall. Jag skulle tycka det. Jag har ju alltid varit en människa som har lätt att skriva och bra fantasi. Redan som liten då man klippte och klistrade och gjorde en egen bok. Då kanske mest med bilder och en rad med text men ändå en bok. Sedan utvecklades det till långa noveller på Svenskan i skolan. Sedan har jag skrivit mycket privat och 2007 började jag ju blogga och att läsa bloggar. Det är otroligt hur jag har utvecklat mitt skrivande om man jämför med de första blogginlägg jag gjorde. Samtidigt som de bloggar jag läser lärt mig mycket. Olika sätt att skriva. Alla har vi vårt unika sätt. Och jag vill inte mista mitt genom att gå en skrivarkurs.

Vi får se hur det går. Jag kommer nog inte tappa mitt sätt att skriva. Snarare utveckla det till något bättre. Vet inte om det kan bli sämre men det kan det säkert. Om jag tappar stinget. Annars så blir det nog bra till det bättre. Vad tror ni?

Jag hade egentligen inte tänkt att ägna ett helt inlägg om det så nu kanske jag borde skriva om något annat. Jag hade tänkt läsa lite i körkortsboken och göra lite tester över nätet som man fick lösenord osv på till en hemsida. Senare i eftermiddag så är det ju dags för en till teorilektion. Var ju som sagt på en igår. Måste plugga massa teori. Det känns som om att det är mitt enda hinder. Körkortet here we come!

Otroligt väder idag, och igår. Igår såg jag en som gick i linne. ENBART linne. Jag skulle vilja påstå att personen inte var riktigt klok för så jävla vårigt är det väl inte? Jag höll mig till hoodtröja. Det var lagom. Jag måste köpa en vårjacka så att jag slipper min varma vinterjacka nu när det blir varmare. När jag kom till Bollnäs i söndags så trodde jag aldrig att jag skulle mötas av så mycket gräsmatta. Visserligen mer gulbrungrönaktiga men snön hade försvunnit, markant. Det finns en hel del som behöver smältas bort men helt klart vårkänslor här nu.

Utanför balkongen är det som ett stort grönområde. Där har det nu smält en del och när man sitter på balkongen så hör man hur det rinner på åkern. Det är en liten nedförsbacke så den smälta snön rinner som en liten å längst kanten. Det är ett härligt ljud och man kan nästan säga att vi just nu har havsutsikt.

Jag vet inte om jag har skrivit om det men i så fall skriver jag om det igen. Den 7 – 12 juli så har jag och Kristoffer bokat en stuga på öland, närliggande där min syster bor. Vi ska ju även på bröllop då så vi passade på en liten extra semester. Nu när jag skriver om det så har jag nog nämnt det men kanske inte satt datumet på det? Jag längtar till de dygnen i mina hemtrakter med Kristoffer ( och Ville ). Det kommer vara första gången han träffar pappa. Och en del andra i familjen. Praktiskt taget har han bara träffar Alex och Malin förut då de ha varit och hälsat på mig. Så han blir presenterad. Så här tre år in i vårt förhållande. Eller ja, nu är det väl lite mer än två och ett halvt år men det är nästan, nästan tre år då vi är nere i Småland.

Då blir det första gången han träffar min pappa. Ganska sjukt. Någon som jag delat livet med i så många år. Måste ju kännas konstigt att jag bor ihop med och planerar mitt liv med en person som han aldrig träffat. Inte ens mina polare i Kalmar har träffat honom. Så det ska bli roligt. Så de får se vilken toffel till pojkvän jag har haha. Och han får träffa mina rötter och se vad dom går för. Ska bli roligt å se vad Kristoffer tycker om min familj. Jag kan inte mer än varna honom haha. Lär bli roligt! Han vet ju hur jag och Alex var när han var här tex. Så kommer typ hela min familj vara. En härlig familj om jag får säga det själv. Där finns allt, alla är vi olika personligheter men ändå så lika på något vis. Kompletterar varandra, förstår varandra. Tycker jag i alla fall. Lär bli de bästa fem dagarna på hela sommaren. Eller det bästa med hela sommaren kommer väl vara att det är den första sommaren som jag kör på vägarna helt lagligt ( tåls att tillägga att jag aldrig kört olagligt på vägarna ).

Det är vad jag hoppas och jag kan inte tänka mig något annat. Så fort jag skaffat körkort skaffar vi bil. Vad är annars vitsen med körkort? 😉

Nu rinner detta inlägg iväg och jag måste lägga lite mer tid åt körkortsboken. Så vi hörs!

One thought on “Ölandssemester!

  1. Jag vet att Skatan har gått en skrivarkurs och minns jag inte helt fel så var hon väldigt nöjd. Så är du intresserad av att utveckla ditt skrivande tycker jag det låter som en superbra idé!

    Lycka till med teorin!

    Kram

Tack för att du har något att säga!

