Tack för säsongen, Bollnäs.

Dags för filtrering ( och vad tycks om mitt nya sidhuvvud ? ). Det är måndag idag. Just nu är det måndag och det är rena rama sjukstugan här hemma. Kan det bero på gårdagens idioti? Vi var ju på SM-finalen i Bandy. Det snöade heeela tiden. Varför då? I lördags var den varmaste dagen på året, vårdagjämning och allt, i går rena rama stormvädret ( nästan ) och idag är det soligt och ja, vår. Så irriterande. Egentligen, enligt min mening, så kunde matchen ha blivit flyttad. För det var nästintill omöjligt för dom att spela och matchen spelades i 3 gånger 30 för att skottning var ett måste. Bollen gled inte snyggt på isen som den brukar, den stannade upp på sina ställen.

Det är ingen hemlighet att Hammarby tog hem smguldet för denna gången. Bollnäs får nöja sig med sitt silver, vilket jag inte tycker är alls dåligt det heller. Hammarby förtjänade att vinna, faktiskt. Det var kallt och blött igår. Att gå ifrån den varma bussen var nödvändigt för att se matchen. De första 30 minuterna var helt okej. Sedan var hela läktarna fulla med små snögubbar.

Bilden är tagen ifrån aftonbladets bildextra som ni kan se 🙂

Vi var inte ensamma om att stå där. Det var 25000 ( någonting ) andra också. I ur och skur för sina lag. Jag som inte är ett sådant inbitet fan, bara lite, tyckte såklart inte att det var värt det som så många andra gjorde. Jag ville ha bra väder. Så som det var i lördags och som det är idag. Då hade det varit mer ös på läktarna och folk hade haft lite mer glada miner till och med efter slutsignalen och segern gick till Hammarby med 3 -1. Vi har i alla fall varit på plats. Det var 54 år sedan som Bollnäs var med i smfinal sist så det är nästan som om att man är med i en del av historien.

Jag var i behov utav en toalett redan första perioden men höll mig tio minuter in i andra. Sedan så krånglade vi oss ner till utgången och jag fick besöka en bajamaja. Det var inte det lättaste att knäppa upp byxorna med frusna händer. Ingen fröjd att sätta arslet på den kalla toasittsen men det var bra mycket varmare där inne än ute så jag var kvar där inne lite extra. Efter att byxorna var på igen så gick jag och Kristoffer å köpte hamburgare + en kaffe. 90 spänn kostade det. Nästan som ett rån men vi betalade i hungerns nöd 😉 Det tåls att tillägga att när mina vantar blivit för blöta och kalla att använda så fick jag låna Kristoffer skinnhandskar medan han var utan och stod med händerna i byxfickorna. Är inte det en gentleman ( i alla fall den här gången )?

När vi gjort det så hade det hunnit bli paus inför den tredje och sista perioden och då kom det folk från alla möjliga håll å ville ha korv eller hamburgare. En frågade ” Har de glögg här ?” Jag hade kaffe så jag svarade att de har i alla fall kaffe varpå han frågade igen om de över huvudtaget serverade glögg. Jag svarade ” Det vet jag faktiskt inte ”. Jag såg i alla fall inget sådant och ville inte ge honom falska förhoppningar där i den bistra kylan. Om han vill dricka varmt så får han nöja sig med kaffe.

Vi kollade på tredje perioden och det blev ingen förändring. Snöandet hade ju avtagit och isen var lättare att spela på, men det förändrade ingenting, Hammarby vann. Det var Hammarbyarna som fick storma isen, Hammarbyarna som kunde åka hem med varsin guldhatt. Grattis, Hammarby, Grattis.

Idag är det inte så förvånande att vi är sjuka som stod ute helt blöta i det kalla vädret. Usch. Sjuka är vi i denna stugan och jag hoppas att det bara är över dagen för något annat orkar inte jag. Jag som aldrig är sjuk. När jag väl blir det så är det något som biter sig in och varar ett tag. Vi får se hur jag känner mig i morgon. Jag frågar mig fortfarande om det var värt det. Värt alla pengarna för att stå å frysa och huttra och bara vilja hem så blir svaret, så här i efterhand, ja. Det var värt det. Varenda krona. Lyckligare hade vi varit om vi fick med oss varsin guldhatt.

6 thoughts on “Tack för säsongen, Bollnäs.

  1. Men man är med sitt lag i såväl med- som motgång! Hammarby var bäst denna gång och ”förtjänade” nästan att vinna. En annan gång blir resutltatet annorlunda och vädret förhoppningsvis bättre 😉

    Hoppas snart ni känner er piggare!

    • Det var verkligen så, med som i motgång. Det var tappra fans på läktarna måste jag säga. Inte många som skulle stå i 120 minuter i det vädret för någon. Men är det för ett lag så kan man tydligen göra det 🙂

  2. Jag såååg det på nyhetssidorna när jag kollade för att se ställningen. Du hade t o m fått mig intresserad av bandy! Kors i taket! Mannen undrade sååå vad jag hade för mig, varför jag plötsligt var så intresserad hur det gick för Bollnäs och då fick jag ju förklara att det betydde mycket för en bloggvän förstås … eller i alla fall att det hade varit kul om ifall att …

    Och som tack för er ”medverkan” blev ni sjuka. Det var inte snällt av de ”högre makterna” . Varken att förstöra matchen med all snön eller göra er sjuka. Skönt i alla fall att du inte är en ”inbiten” fan av Bollnäs så du inte är jätte- jätte- jättebesviken.

    Krya på dig!

    Kramar!

    • Kristoffer masade sig till jobbet idag trotts hosta och värk i hals. Jag är hemma, sjuk. Men när jag blir frisk ska jag inte gå någonstans ändå, då jag avslutat min praktik för att jag inte trivdes.

      Din make undrade säkert vad som flugit i dig då du kollade på bandy. Han kanske undrade om han verkligen kände dig så bra som han trodde! Haha.
      Det är intressant med bandy om man följer det och så. Om man är helt inne i ställningarna och deras chanser som jag faktiskt var denna säsongen. Det var otroligt synd att de vann men det är inget mer att göra. Bollnäs tog sig till final och de ska dom ha stor eloge för 🙂

Tack för att du har något att säga!

