Mitt liv i bok.

Jag har börjat plocka lite här hemma idag. Är redan inne på andra maskin tvätt. Sedan är det inget mer att tvätta, så det är väl skönt 🙂 Jag ska försöka hinna med dammtorkning innan Kristoffer kommer hem. Så är det bara diska, dammsuga och torka golven kvar. Vi har köpt en ny duk som förvisso måste strykas så det är lite på schemat idag. Och det är bra, så att jag slipper tänka allt för mycket på allt som kretsar här. Igår köpte vi en ny mopp som är lite mer hygienisk än vad vanliga är, som man doppar i vatten. Detta är en sådan där avlång grej med mopp på som man sedan kan ta av å tvätta och så vidare.
Den ska jag prova senare. Dammsuga brukar vara Kristoffers göra, han är bra på det, noggrannare än vad jag är. Annars är jag ju ganska petig.

Kanske är därför han gör det så bra, för att han vet att jag är petig. Jag erkänner att jag inte skulle göra det bättre själv, för dammsuga är ju tråkigt men att ha det fint är roligt. Om man nu kan kalla det roligt. Det är skönt om inget annat. Jag har torkat bordet och har köksbordet kvar som är lite skitigt efter gårdagens bakeri. Bakade kanelbullar nämligen som avnjöts med ett glas mjölk. Nybakade bullar och mjölk, finns det något bättre? Blir nog en bulle eller två senare också, som belöning för städningen. Det måste man ju få? Även dom det är en vardaglig sak. Det är ju lättare att städa och stå i om man vet vad som väntar sedan. Som ett litet barn som varit duktig så behöver även vi vuxna belöning!

Jag längtar efter att få släppa min biografi som jag håller på med. Än är den långt ifrån fullbordad. Saken är den att jag inte vet när den är det. Det är ju en biografi, en berättelse om mitt liv. Grejen är att jag tycker det känns dumt att släppa den i för tidig ålder. Jag blir 22 i år och för en del så kan det tänkas att jag har hela livet framför mig och att jag inte har sett vad livet har att ge. På dessa 22 år har jag sett och varit med om en hel del. 22 år är inte en kort tid egentligen och jag hoppas att de blir många, många fler. Även om det är på gott och ont. Än så länge har det verkligen uppstått saker som har satt spärr för mig och min utveckling och mitt sätt att vara. Nu när jag är äldre har jag mer förståelse till händelser i min barndom och tidig tonår. Även om jag knappt känner igen mig själv och så som jag var då. Jag förstår inte själv hur jag kunde göra vissa saker men jag vet att det har en förklaring i slutändan. Det finns en anledning om man nu måste ha det.

Det finns mycket som har påverkat mig, positivt och negativt. Så som det är för många. Jag försöker alltid att se det positiva ur det dåliga. Det är aldrig det lättaste att göra, men det är ju värt att försöka än att gå ner sig i det dåliga. Jag vet inte när jag ska släppa min bok, hur den kommer bli i upplägget eller någonting. Just nu så för jag anteckningar, tankar och så vidare i dokument som gör att känslan jag har i stunden blir så stark som möjligt i texten. Jag måste skriva när jag är mitt i allt för att jag ska komma ihåg de små detaljerna senare, så att boken inte blir så konstig. Samtidigt som jag får ner allt i text så är det en bearbetning och bara det har tagit mig långt. Innan jag började blogga så var det till en stor hjälp. Skrivit dagbok från och till också och gör det ibland utanför datorn, när jag inte vill sitta vid en skärm.

Det är enklare att skriva på datorn, mycket enklare så det mesta dokumenteras ju här. I boken så kommer jag gå tillbaks mycket till bloggen då jag skrivit tankar och så här med. Kanske inte på samma sätt som i mina privata anteckningar men det finns ändå användbara saker till en bok. Jag vet inte hur man skriver en bok och framför allt inte en biografi. Jag har läst väldigt många biografier och alla är olika och på sina sätt. Så jag antar att man får hitta sitt eget sätt, sätta sin egen prägel och lägga upp det som man vill. Bara man blir nöjd i slutändan. Det som skrämmer mig med att skriva en biografi är att min familj lätt kan komma över boken och läsa den, vilket jag även tycker att de ska göra. Men det kan komma å bli problem då de säkert inte håller med om saker och ting, att så var det inte alls, det gjorde hon inte alls, så mådde hon inte alls. Det är just för att de inte har sett de jag har sett utifrån mina ögon och mina erfarenheter. De kan ha sätt samma sak, varit med som samma grej men vi har upplevt det olika. Därför kommer det bli olika åsikter och det kommer skilja oss åt. En del kommer säkert bli arga och sårade just för att jag har och har haft vissa tankar om dom som kommer att printas ner för att boken ska få en förståelse till alla mina handlingar och hur allt har varit.

Det är ett senare ”problem”, med en förklaring så tror jag att de kommer förstå. Det är ju min bok, och min värld det handlar om, sedan att de har sett allt annorlunda och inte sett riktigt hur jag har uppfattat och upplevt saker och ting är en annan sak. Mitt förhållande till vissa i min familj har förändrats och det jag kände i ena perioden kände jag inte i den andra, därför kan det ju bli som en smutskastning så som de kanske känner. Vi får se, jag förstår väl det också. Jag tycker bara att det skulle vara roligt och spännande att skriva en biografi. Ett sätt för mig att släppa en del av det jag håller inom mig. Det är mycket som stängs inne som väntar på att komma ut. Lättare att släppa ut det när det var länge sedan det hände. När det inte är så färskt. På något sätt. Vi får se hur det blir och hur jag ska lägga upp det. Jag tänker inte hänga ut någon, ställa någon annan i dåliga dager. Kommer nog inte använda någons riktiga namn, bara mitt eget.

Nu blev det här ett konstigt inlägg. Att jag fördjupar mig in air om min biografi. Men det är vad som är på gång och mitt mål i livet. Nu ska jag komma igång med antingen dammning eller diskning. Blir nog det sistnämnda, snart slutar Kristoffer jobba vilket innebär att han snart är hemma 🙂

Ha en bra dag mina kära!

Tack för att du har något att säga!

