Back in Kalmar. Själv på julafton :)

Här sitter jag på julafton å bloggar. Säkert många andra som också gör det. Jag är välbehållen efter den långa resan ner igår. Rena hysterin i Stockholm. Människorna jag mötte igår var ganska giriga och tänkte mest på sig själva och sitt sällskap. ATT DOM skulle komma först in till sina bussar osv. De hade gjort ett kösystem nu eftersom att det är så ofantligt många som ska åka iväg dagen före julafton. Jag hade ju tid på mig så jag stod vid sidan om och väntade på att de skulle säga att de som skulle med min buss kunde ställa sig i den högra kön. Vid start var vi 20 minuter försenade. Just för att folk ska vara först!

En del som inte fattat att det är kö ( när den räcker långt bort i korridoren ) utan ska tränga sig först och tro att de ska få ställa sig vid sin gate. Men nix, där var det avspärrat å då var det bara att antingen ta ett steg åt sidan å vänta på att kön till deras avgång skulle bildas eller ställa sig sist i kön, om det var deras kö. Det var ju givetvis de tidigaste avgångarna som prioriterades först. De som skulle åka halv ett och inte vid två liksom. Vad folk nu tänker med. Att de inte bara kan vänta på sin tur. Alla har ju köpt biljetter, alla kommer att komma med. Att man orkar stå som en packad sill bara för att vara först, när man ändå inte blir det… Så det var lite hysteri och en del bussar som var sena till avgångsplatsen för de hade extra bussar, folk blev upprörda pga det. Visst kan man få bli det, men ha lite hänsyn för fan. Om de inte hade haft detta system som de hade igår så hade det varit ännu mer kaos. Väl på bussen så satt man och njöt av lugnet som infann sig.

Vi blev en timme sena för vi fick ta en annan väg pga en trafikolycka. När vi kom till Nyköping så var det en mamma och hennes barn + pojkvän eller nått som klev på. Mamman ville ju sitta med sitt barn så klart och så försökte de hitta en plats som hade två lediga säten, vilket inte fanns. Så de vädjade till de som satt själva om de skulle kunna tänka sig att sitta vid någon annan som satt själv. Ingen reaktion. Och så ryckte pojkvännen in och försökte få folket att förstå att hon hade ett ensamt barn. En man längre bak blev väl upprörd och sa ” Sätt dig ner där det finns plats. Vi här har åkt buss ett tag” Varpå den där pojkvännen blev arg och de bad varandra att hålla käften osv. Då kom busschaffisen å försökte styra upp det. Så var det en vänlig själ längre bak som kunde flytta sig. Det var andra som erbjöd sig så att de kunde sitta säterna rakt över varandra men inte bredvid, men det ville ju inte ungen. Men till slut blev det frid och fröjd.

Nån alkoholpåverkad hoppade på vid ett stopp och var högljud till och från. Snackade mycket i tele och förklarade vart han var, var tionde minut. Sluddrandes och bråkandes med medresenärerna bredvid honom. Sicken resa säger jag bara. Och jag gick på toan en gång och när jag klev av bussen i kalmar så kände jag att det drog lite i skrevet. Ja då hade Turez glömt knäppa gylfen. Undra hur många som såg det när jag gick å satte mig på min plats efter toabesöket….. haha.
Jag försöker alltid hålla mig in i det sista med att gå på busstoaletter, de är trånga och äckliga. Men det kändes som om att kissblåsan skulle sprängas så jag var tvungen att gå. Man ska väl alltid glömma att dra upp något. Inte första gången det händer heller. Vet inte varför. Jag tror väl att det går på rutin. Ställa sig upp, knäppa knappen, dra upp gylfen och sen knäppa det eventuella skärpet. Ibland gör man väl sina missar. Men jag känner att det kan jag bjuda på.

Väl i Kalmar så skulle jag vänta i en timme på bussen till pappa, ut till Torsås. Men väl landad i Kalmar så var det ju ganska skönt. Skönt att sträcka på benen efter 6 timmar på en buss. Sträckte ju lite på dom efter bussresan till Stockholm. Kom hem till pappa halv tolv sedan satt vi å snackade i några timmar innan det var sängdags. Några timmar senare skulle han till jobbet. Där han är nu och här sitter jag själv på julafton. Men jag känner mig inte ensam för min mobil har gått varm på julhälsningar vill jag lova. Jag sitter här stundvis och undrar vad resten av Sverige gör nu. Snart är det Kalle Anka för många, jag skippar det i år för en annan anka. Anna Anka. Se vad hon har att bjuda på. Vad väljer man, se något man redan sett en miljon gånger eller något man aldrig sett? Precis, det man aldrig sett. Jag slutade intressera mig för Kalle Anka när Arne valde att fira julen som vanliga Svenssons. Det enda intressanta med Kalle nu är de sista redovisningarna av nya disneyfilmer. Så tycker jag.

Pappa kommer hem vid fyra och då ska farfar också komma så ska vi äta lite julskinka. Här ska vi fira jul på annandagen som sagt. Imorron ska jag åka till min syster och ha det lite trevligt med min andra syster och deras bihang ( läs pojkvänner ). Där spenderar vi natten ( vad erotiskt det lät, ha det lite trevligt med syrrorna å deras pojkvänner, vi ska alltså spela lite spel och dricka lite alkohol…. ) och dagen efter åker vi till pappa igen för att fira lite jul. Jag har dagarna så gott som planerade nu kan man säga. Hade velat hinna träffa Josse. Det var länge sedan…. Man är väl två om att höra av sig? Hon vet ju att jag är nere nu? Sist hörde hon av sig när jag satt på bussen på väg hem… Vi får se. Det finns alltid tid, frågan är bara om hon vill avverka lite åt mig…

Längtar lite hem faktiskt. Vet inte varför, men det var det första jag tänkte på när jag vaknade i morse. Jag tror att det är mest för att jag tycker om att vakna upp hemma. Känns som om att man försöker hitta Ville men han bor ju inte här utan i Hälsingland. Man är så van att ha Kristoffer och Ville omkring sig att man nästan känner sig lite vilsen utan dom. Så är det ju, men man måste ju vara ifrån varandra lite för att just inse att man saknar varandra. Detta var ju också ett prov på hur det skulle kännas.. Efter allt som hänt… Sedan får vi se vart det tar oss helt enkelt…

Nu ska jag inte ta upp mer av er tid på denna julafton, ni ska ha all heder om ni läst allt detta på självaste julafton, tack för uppmärksamheten isf. OM inte ni läser detta idag, på julafton, så vill jag önska er en God Fortsättning…

GOD JUL PÅ ER ALLA!!!!!!!!!!!!!!

Ps: Gävlebocken är bränd… Brann natten till den 23 december. Han fick inte ens vara kvar på julafton!

4 thoughts on “Back in Kalmar. Själv på julafton :)

  1. Nej, Turez, jag läste inte din julberättelse på självaste julafton … trots att jag läste en del bloggar. Men nu är det ganska tidig juldagsmorgon och nu har jag läst … Du kan du, jänta, skriva och berätta. Kanske skall du fråga på Arbetsförmedlingen om du kan få gå på en skrivarkurs på nån Folkhögskola … fast … med a-kassa då förstås. Man måste ju tjäna pengar. Du skulle kunna ägna dig åt att skriva, skriva serier till TV kanske. Tja, det var bara en tanke jag fick.

    Det var som jag skrev i någon annan kommentar att … ingen jul är den andra lik nuförtiden. Det blir Överraskningsjular varje år. Och det är väl som det ska. Man ”fångar upp” det man tycker är viktigast med julen … att träffa vänner … att äta den där speciella julmaten … att umgås så mycket man kan med nära och kära och träffa sådana som man inte har träffat på länge.

    Jag önskar dig en God Fortsättning på Din jul där i Kalmar och hoppas du vänder hem till Kristoffer och Ville nöjd och glad och belåten. Kramar!

    PS Det var som sjutton. Det där med Gävlebocken. Att han inte kan få vara ifred … DS

  2. Även jag tittade in först på Juldagen. Det blev lite stökigt hos oss på grund av hundbett och akut sjukhusbesök. Men vår jul blev bra och det hoppas jag att ditt firande också ska bli!

    Så tråkigt med bocken i Gävle. Jag menar vad är det för mening… Den värsta tradition som någon skapat.

  3. God Jul vännen. ♥
    Hoppas det blir en fin dag idag.

    Idag blir det ”julafton” här med familjen 🙂
    Ha det bra och en god fortsättning! ♥
    Varma Kramar till dig.
    /Mickis

Tack för att du har något att säga!

