Brukar du julstressa?

Julstressen… Hur många av er brukar känna av den? Många klagar över den. Många bävar över att den snart är här. För vissa har den redan börjat. Men jag undrar bara hur? Hur kan den börja? Hur kan den finnas alls? Jag tror att de är individerna själva som skapar den där stressen. Börja i tid så slipper du göra allt på en dag. Har du inte tid att börja i tid? Skaffa dig tid eller skyll dig själv.

Nu kanske inte jag är rätt person att säga till alla hur de ska julstressa mindre. Jag har aldrig riktigt upplevt den där stressen. Det är aldrig jag som har stått med maten på bordet utan har fått det serverat. Jag har inte behövt tänka på hur många korvar och köttbullar jag ska köpa så det räcker till alla. Inte heller hur många kilo julskinka jag skulle behöva handla. Julmust, julöl. Presenter och trisslotter.

Hur många av er får inte för mycket över av all mat man handlat? Jag vet inte en enda som inte får äta julmat i tre dagar efter julafton. Varför överkonsumera? Kanske att julstressen kommer över mig sedan. När det är jag som är värd över julafton. Känns inte riktigt som om att det är jag. Att jag är sådan som person som står med allt liksom. Välkomna till oss. Jag och Kristoffer bor i mitten av våra föräldrar. Så om man ska fira någonstans så åker man alltid till någon annan.

Fast visst kan man köra på varannan eller något. Eller säga att man vill ha julen hos sig. Just nu så skulle våra familjer inte rymmas i vår lägenhet. Så just nu är det ju bäst att fira jul hos andra. Och det är inte dåligt det heller. För själva grejen med julen är ju att man har nära och kära att dela den med. det har inte alla. Därför tycker jag att frälsningsarmen gör ett underbart jobb som anordnar jul för de ensamna. Så himla fint! Tänk så mkt köttbullar och korvar dom måste köpa. Hur många kilon julskinka inhandlar frälsningsarmen varje år? Det kan man ju verkligen fråga sig.

I år firar jag jul me min familj. Farmor, farfar, pappa och tre av mina syskon och kanske till och med vår kusin Ossian! 🙂 Förr var vi fler men intriger och dödsfall i familjen gör så att det inte är det längre. Och vem säger att man måste vara många för att det ska vara ett riktigt julfirande? Det blir nog bra ändå. Vi ses ju allihop! Det är det viktigaste. Detta året på annandagen. Här ska det firas.

En del julklappar har jag, som ni vet, redan handlat. Men den del återstår. Ska bara hitta dom perfekta julklapparna. Får ut å leta innan alla andra kommer på att det snart är jul å ska ut i ruschen. Har den redan börjat? Det lär man ju få reda på när man ska ge sig ut! Är era julklappsinköp redan gjorda? Brukar ni ge varandra julklappar? Hur gör ni? Det är ju faktiskt inte alla som byter julklappar medan andra har små knep de gör inom familjen.

Med knep menar jag egentligen trix eller egentligen ideer. Man har en skål med lappar. Lika många lappar som familjemedlemar. Och så ska alla dra en varsin lapp och det namn som står på lappen, det är till den man ska köpa julklappen till. Det är en del som jag har hört som gör så. Så istället för att köpa till alla så köper man till en. Ibland kan ju det vara det bästa för plånboken.

Jag tycker om att ge bort saker för att göra andra glada. Ge dom något som jag tycker passa dom eller som jag vet att dom vill ha. Nu är ju inte jag tomten å får in massa önskelistor men jag kan ju bara ana och jag har ju öron att höra med så jag kan ju snappa upp själv vad mina nära och kära skulle vilja ha osv 🙂

För att komma till det jag just nu allra helst vill ha och som jag ska få så är det ju min dator. Som ni vet så fick jag ju skicka in den för över en vecka sedan för att skärmen inte funkar. Ni vet också att jag inte får den modellen jag ville ha utan en liknande, lite billigare, dator. Den ska hämtas ikväll. Tänka er. Vi får hoppas denna funkar. Annars så vet jag inte vad jag gör och om jag ens kommer vilja beställa datorn ifrån netonnet igen. Allt annat jag har beställt därifrån har varit prima ballerina!

Vi får se, jag hoppas. Ikväll återstår det att se! Härligt. Längtar lite. Men man vet aldrig. Nästa blogginlägg kanske är ifrån min nya dator! Vem vet! 😀

7 thoughts on “Brukar du julstressa?

  1. Hoppas julklappsletandet går fortsatt bra! 🙂

    Jag och min familj har faktiskt funderat på att göra något liknande det där med att dra lappar med allas namn på. Sedan köper man en julklapp till den vars namn man fick på sin lapp. Det blir nog det bästa alternativet för oss, eftersom min familj kommer åka ner till mig i Frankrike och fira jul (med endast handbagage med sig). Kommer bli annorlunda och kul!

    • Ja. Det är en väldigt smart grej. Särskilt i ert fall när alla ska resa till frankrike.. Det blir nog jättekul för er. Annorlunda. Men det är ju roligt när det är lite annorlunda! 😀 Lycka till!

      • Tack så mycket! 😀 Ja, det tror jag också, blir nog jättekul. Och spännande att se vem man måste hitta present till.

  2. Vi brukar försöka vara ute i god tid med klapparna för att slippa stångas med alla stressade människor. Får se hur det blir med den saken i år. Känner mig faktiskt aningen stressad om jag ska vara ärlig… Men visst, vi hinner säkert så ingen panik!

  3. Jag ska faktiskt inte stressa i år har jag bestämt. Jag julbakade i lördags (kanske lite tidigt, det kommer ju ta slut innan jul haha) och på onsdag ska jag köpa mina klappar:P

  4. Du har något att hämta hos mig, Turez!

    God natt och kram!

    PS: Jag kommer tillbaka och läser inlägget här i morgon. Nu slocknar jag och kryper till kojs bums. DS

  5. Nja … själv stressar jag nog inte men … min omgivning. Och jag påverkas ju förstås som alla andra levande varelser av min omgivning. Så lite julstress blir det allt. Nu har jag inte haft ”huvudansvaret” de senaste jularna. Vi har växlat att fira hos varandra och i år skall Mannen och jag till Borlänge och Sonen, Pa och lilla Alice … Det blir en ”lugn” jul där vi alla hjälps åt.

    Fast julklapparna har jag ju förstås kvar. Men jag vet ganska bra vad som står på önskelistorna och skall börja i dagarna … Flickorna i Skåne har jag redan köpt Peace&Love-biljetter till. Vi skall gå alla tre, Skatan me`, 2010. Deeet skall bli så himla kul igen. Hela stämningen däruppe med alla människor och all musik och hela sta´n som ”gungar”.

    Du skall veta Turez, att jag tycker väldigt mycket om dig. En så mogen 21-åring som du är … och som delar med dig och besöker mig på min blogg och … ja, du förstår nog vad jag menar.

    Bamsekram!

Tack för att du har något att säga!

