Att ha hittat hem är ingenting jag ångrar.

Här sitter jag, i ölandsskog och gör mest ingenting. Vaknade inte på ön utan hemma hos pappa där jag var igår och käkade middag och umgicks. Dagen innan det så var jag med Emma på Ikea och vi såg på Sommaren med Göran på bio. Himla rolig film, inte så rolig som jag trodde, men rolig. Värd att se, helt klart.

Vad som händer med dagen är sådant som visas. Just nu passar jag Tindra, fast hon sover. Blir väl mer action senare. När hon öppnar sina ögon. Tror det blir å vara med syrran ikväll, min andra syrra. Imorron bär det av hem, till Gävle igen.
Även om allt här är välbekant så känns det inte som hemma. Även om det är här jag spenderat mina 19 första år. Det var vad jag orkade med. Alla undrar när jag kommer hem igen.. Hem? Dit ska jag imorron. Men hit, till Kalmar, får jag se när jag återkommer. Jag bor inte här, detta är inte hemma för mig. Inte längre.

Jag har tryggheten på en annan gata, en annan ort, en annan stad. Men värmen som finns här, i de som bryr sig om mig, i de som jag bryr mig om, det kommer  aldrig tas bort. Jag vet att jag tas emot med öppna armar om jag bestämmer mig för att Kalmar ska bli mitt hem igen. Men just nu känns det svårt, motsträvande. Jag har byggt upp ett nytt liv i Gävle. Jag trivs som fisken i vattnet. Snart lämnar jag Gävle för att bosätta mig i Bollnäs med min käraste. Mitt liv har börjat nu, de första 19 åren sov jag bara, även om jag var klarvaken och less på alla gator jag kunde.

På alla människor jag kunde koppla ihop med något, trött på att det stod still, vardagen var tråkig. Är den så mkt roligare nu? Kanske inte roligare, men enklare att leva. Enklare att andas, samla tankar, att få finnas. Återvänder jag, blir det nog lätt samma vardag, nästan iaf, ingenting är som förut, kommer aldrig bli. Men det är samma gator, samma människor, bara en annan Turez. Vantrivas i detta vackra? Kanske blir svårt nu när jag ser Kalmar för vad det är.

Jag trivs att vara en besökare till denna vackra stad. Sträcker på mig och svarar Kalmar om någon frågar vart jag kommer ifrån. Kalmar, staden jag föraktade, hatade och spottade på. Staden som fått en annan mening när min vardag inte längre tillhör dessa gator. Jag anses vara turist när jag kommer, även om folk kallar detta för mitt hem så är jag av en annan åsikt. Jag sover på olika sängar, likt en luffare i småland. Jag älskar havet som ligger runt knuten, allt det gröna, mysiga gatstenar, mysiga människor ( dom jag förut tyckte va så kaxiga och sura ). En del av mig är kvar i småland, en annan har hittat hem… I Gästrikland och så småningom Hälsingland. Med mitt hjärtas kung.

6 thoughts on “Att ha hittat hem är ingenting jag ångrar.

  1. Ibland blir det så att en annan stad eller ort känns mer som hemma. Väldigt bra för det är ju viktigt att trivas där man bor. Åka hem och hälsa på släktingar och vänner kan man göra ändå!

  2. Jag tror du har vuxit upp och mognat, när man då kommer ”hem” igen så ser man på sin hemort med nya ögon. Jag är glad att du känner som du gör för det är ju dina rötter du känner av och det mår man bra av.
    Skriver fint gör du …
    Kram mitt lilla hjärta

  3. Det är väl bra att du trivs med din uppväxtort – Kärleken får gröna utslag av att åka hem till sin. Själv vet jag inte hur jag skulle reagera för jag har inte tagit mig härifrån. Än. 🙂

    • Kärleken gör att man tänker lite annorlunda, jag kör på allt för kärleken, även om det ibland kan ta emot. Man är ju ändå en egen individ fortfarande!

  4. Jag förstår så väl det du skriver. Vad duktig du är på att uttrycka dig kära syster. Här kommer allt stå still, samma intriger, samma vardag, samma kärlek. Jag tycker det är rätt att du brutit dig loss och förverkligar ditt liv, bejakar den inre Therese. Kommer alltid älska dig och sakna dig men vill dig ditt allra bästa 🙂

Tack för att du har något att säga!

