Stockholm och mer där till.

Är hos Kristoffer nu. Imorron så kommer jag kunna lägga ut bilder här ifrån igår när jag och min bror var i sthlm och kollade runt.
Vi hade självklart en vacker vistelse i huvudstan. Men innan jag kom dit så var det katastrof och jag visste inte vad jag skulle ta mig till. För att göra en lång historia kort så var det som så att jag var inställd på att bussen till sthlm skulle gå 9.15. Att de skulle köra som en söndag. Även om han sa, när jag bokade biljetten att de kör som en fredag. Då bestämde jag mig för tåget vid halv nio eftersom att de är andra tider när det är vardag och på helg. Jag VISSTE att det var halv nio, jag ville bara inte få in det i min hjärna tydligen.

Så halv nio när jag står i Sätra och ska ta bussen in till stan ( i tron att bussen till sthlm går 9.15 ) så tittar jag på biljetten. Då står det påstigning 8.30! JÄVLA SKIIT, tänkte jag. Vafan ska jag göra nu. Det fanns inte en chans i världen att jag skulle hinna dit. Jag försöker lugna ner mina nerver med att de går fler bussar, jag behöver bara betala extra för denna jävla miss. Så jag försökte andas lugnt. Hoppade på bussen ifrån sätra till stan, går till stan, sen så kollar jag upp när nästa buss går. SGS bussarna. Kvart i tolv typ. Vilket betyder att jag då är i sthlm kl fem i två. Då skulle Alex få vänta i två timmar på mig. Men jag ger inte upp. Jag går å tittar vad och när ett tåg ska gå. Jag trycker på sista minuten och hittar en som går fem över nio och som kostade 150 kr. Inga stora pengar att lägga ut extra. Skulle kostat 130 om jag skulle bokat en ny med bussen. Hugget som stucket.

Jag betalar och skriver ut biljetten. Så då kom jag fram lite tidigare än vad jag skulle gjort om jag åkte med bussen som jag först tänkt. Då var det bara att vänta in brossan. Han skrattade självklart åt min lilla historia om hur det gick när man försökte ta sig till huvudstan 😉 Iaf, så fort vi var där så begav vi oss till stan där det var fullt ös med människor och demonstrationer. Alex trodde att sådant bara sker i sthlm men jag förklarade för honom att det var första maj och att det är så över hela landet just denna dagen. Senare så stötte vi ihop med en kristen stor grupp. Och jag blev frälst, eller, det är nu jag går samma väg som Jesus. Det är vi nu! Men det kan jag inte riktigt tänka mig. Det var en dam som tyckte att jag och Alex skulle välja den enda rätta vägen. Vi fick en varsin bibel och hon berättade hur hon blev frälst och valt den vägen hon tror på. Ingenting för mig. Jag tror verkligen inte på gud. Men jag respekterar hennes val och om hon mår bättre av det så gör hon det. Jag tänker iaf inte gå å tro på något som är, för mig, hokus pokus.

Jag handlade två nya tröjor och en ny väska. Alex köpte en asstor kortlek som vi testade samtidigt som vi tog varsin öl. Det var han som först tog en öl, så smakade jag, och då blev jag himla sugen. Dessutom köpte han en pruttlera. Så de andra som satt runt omkring trodde ju säkert att vi släppte väder. Men barnsliga som vi är så tyckte ju vi att det var asroligt haha. Iaf i början, sen var det något som sa inuti mig ” Så får man inte göra!” så då lugnade vi ner oss haha. Men man ska ju vara barn så länge man kan.

Resan hem ifrån sthlm gick mycket bättre, ingen miss i tidtabellen nu. Dessutom så måste jag berätta om något hjältedåd som jag gjorde när jag hade bokat min sista minuten biljett till sthlm. Det var ett utländskt par och deras lilla dotter som skulle med tåget men där man köper biljetter var de ju stängt. De visste inte hur man gjorde med den där apparaten man köper biljetterna i så jag sa att man behöver ett kort, men de hade inte dom så jag sa att jag kunde fixa biljetter till dom om de hade kontanter. Vi snackade engelska då de inte kunde svenska. Så allt löste sig, jag bjöd till och med på 94 spänn då de inte hade mer. Deras biljetter gick på 294 tillsammans. Jag är så snäll. Dessutom så hade vi säterna bredvid varandra så vi satt å snackade lite på resan till sthlm. Sen när vi skulle skiljas åt, så berättade jag vart de skulle fixa biljetter och sånt, de skulle åka hem samma dag, precis som jag, men ville ta tåget. Jag åkte ju buss hem igen.  Så tackade dom så jätte mycket för min vänlighet och jag sa att det var en självklarhet att hjälpa andra! Så att jag missade bussen gjorde inte mig någonting… 😛

Så fort jag kom hem till Gävles gator igen så hoppade jag på tåget till Kristoffer och där är jag nu. Vi har varit vid vårt smultronställe och fikat och spelat fia med knuff. Det är ute på en sten som ligger i vattnet. Man kan ta sig dit på andra stenar. Så satt vi där och lyssnade på det forstande, kalla, vattnet. Myspys! Sen nu ikväll så blir det grillat, känns som om att det är det enda vi gör. Men det är ju så fint väder då kan man inte låta bli. Imorron är det jobb för Kristoffer igen och jag ska åka hem…

En härlig helg på alla sätt å vis.

Tack för att du har något att säga!

