Slumdog millionarie

Igår tittade jag på Slumdog millionaire. Jag har tänkt se den länge, men igår var dagen då jag ägnade två utav mina timmar på dagen att titta på den. Efter jobbet alltså. Slutade kl fyra.

En liten trailer. Den är verkligen bra. Bättre än vad man kan förstå av trailen.
Ni som har sett den förstår.

Jag kände verkligen med den här filmen och den berättelsen han berättar under tiden. Ingen tror ju att ett gatubarn helt plötsligt kan bli miljonär av en ”slump”. Den är bra för att den är så verklig. Alltså, så som han lever där i Bombay och allt som händer. Det händer på riktigt. Överallt och det är så tragiskt att bara därför så sitter jag och gråter och grips av filmen på något vis som kanske inte alla andra gör. Inte vet jag.

Den är tragisk på det viset att det inte bara är på film som det är så som han beskriver, den världen finns på riktigt och jag vill inte det. Jag vill verkligen inte att folk ska vara hemlösa, splittrade familjer, mamma och pappa har dött i krig osv. Det är ganska overkligt för oss här i trygga Sverige. Men det finns massvis med hemlösa här med och människor som inte har tak över huvudet lr mat på bordet. Sen är det väl kanske inte i samma utsträckning som i andra delar i världen.

Den filmen tycker jag att alla ska se. En bra skolfilm. Så kan man ha uppgifter osv efter filmen och kanske forska om olika länder där de har det som Jamal och hans vänner. Efter att ni set trailen så förstår ni väl vad den handlar om, jag behöver ju inte gå in på det så mycket?

För att gå till en annan sak så ska jag titta in hos ”polisen”, de som sammarbetar med dom där man kan köpa cyklar. Jag ska dit. Men jag vet inte om de tar kort lr om man måste ta ut kontanter innan. Så aa. Och om jag tar ut kanske det är för lite liksom. Så jag ska nog gå dit först, se utbudet och sen se om de tar kort lr om jag måste sticka och ta ut. Det finns ingen automat så nära, tror jag inte, så då kommer det ta extra tid. Men hittar jag en bike som jag vill ha så får de väl hålla i den i 20 minuter lr nått.

Fast sånt pådrag tror jag inte direkt att det är där. Men man vet aldrig. Kanske det är just idag. Nu när våren börjat nalkas här 😉 Då vill väl alla som inte har en cykel ha en. Jag ville ha en redan förra året men då blev det inte av, av flera olika anledningar. Men nu ska jag ju cykla hela sommaren så då är det ett måste. Jag bara måste ha en cykel 🙂

Om jag får tag i en cykel så ska jag cykla en runda 🙂 Ska åka till Dollarstore kanske. Vi får se. Idag står inte solen lika högt på himlen men det kanske är skönt… Det är nog inte så kallt ändå, även om solen inte visar sig lika stark som igår. Igår var det ju otroligt varmt och luften var kvav. Hoppas den inte är likadan idag, men det verkar inte så….

Skrivs senare mina vänner!!! PUSS

One thought on “Slumdog millionarie

Tack för att du har något att säga!

