Snart har alla pappas barn lämnat boet.

Min mage har blivit konstig. Känns inte som om att den är i det bästa skicket. Var lite sådär igår med. Vet inte hur man ska beskriva känslan. De som inte ätit något på en vecka vissa gånger vet nog känslan av den ondan man får i magen då. Man känner att den är tom. Det kniper inte men magen har inget att arbeta med. Ungefär så känns det i min mage. Fast jag har ätit idag. Morgon, lunch och mellanmål. Så denna känslan borde inte finnas.

Kanske blir bättre efter ett bad ikväll. För jag tror det blir ett bad, annars en dusch. Fast skulle vara skönt å relaxa i badkaret. Men allra härligast skulle det vara å ligga å se film med Kristoffer. Men han är å jobbar nu så det skulle ändå inte gå. Han jobbar kväll idag med sen resterande dagar jobbar han dag. Som ni märker så skrivs det inte mycket på hans blogg dessa dagar. Det är inte för att han jobbar utan för att internet inte vill finnas på hans dator. Få se om han kan lösa det. Sånt som märks.

Jag och min broder snackade om att träffas i Stockholm den 1 maj. Han pluggar ju i Katrineholm nu och vi har ungefär lika lång sträcka till Sthlm så vi tänkte åka till Sthlm och hitta på något sådär över dagen. Får se hur det blir med det, men jag hoppas det blir av. Om han inte åker till Torsås istället. Men fan, roligare å vara i Sthlm än i den där byhålan. Han tar dessutom studenten i sommar. När jag tog studenten för snart två år sedan så tyckte man att nästa student inte skulle bli så snart. Två år känns ju som en lång tid. Men POFF nu är vi snart där. Nästa som står på tur efter Alex är min andra bror.

Två år mellan dom också. Och så fort som dessa två år har gått så är vi snart där också. Inte klokt. Nu har pappa bara så gott som vuxna barn. Inte långt kvar tills han inte har några boende hemma hos sig heller. Tre av hans barn har ju redan flytt boet. Nu bor han med sina två söner/mina bröder. Undra hur det känns för en förälder när en efter en börja lämna och skapa sina egna liv. Jag har frågat pappa det och han svarar bara att det är livets gång, man vet ju att den dagen kommer. Men på ett sätt måste det ju ändå kännas vemodigt.

Det är ju många föräldrar som blir lite deprimerade när alla barn har fixat eger och är så gott som självständiga. Man träffar dom kanske inte lika ofta. Var och en har sina liv. Om en förälder får välja så skulle väl den vilja ha barnen hemma för alltid. Men riktigt så funkar det ju inte. Jag får fortfarande lite skuldkänslor om jag inte firar julen hemma med alla. När är det acceptabelt för en att fira julen på eget håll? När man har egna barn lr innan?

Jag har ju inga egna barn än, jag är ju bara 21. Men förra julen firade jag inte hemma utan med Kristoffer. Han och ville är ju så gott som min egna familj. Så ser jag det iaf. Men varför ska man då få lite dåligt samvete för att man står å önskar god jul över telefonen? Jag bor ju inte direkt bakom nästa hörn heller utan 64 mil därifrån. Jag tänkte köra på varannan jul. Så detta året blir det en mindre vitare jul (antagligen), nere i Kalmar.

Hoppas det är fint väder den 1 maj när vi är i sthlm så att man kan sitta på uteserveringar och mysa! Jag å min bror ska väl fika å äta mat osv. Shoppa också. Så ska jag visa honom sthlm. Lite koll har man ju. Men det är säkert en del nytt för mig med. Ingen som känner sig modig att visa oss runt? Ni som kan stan bättre än mig? Vi vill ju inte se ut som turister haha.

Från en sak till en annan, idag har man jobbat. Slutade klockan ett. Än vet jag inte hur min dag ser ut imorron. Om de inte ringer nu efter mig på eftermiddagen. Annars får man vara redo imorron på morgonen på att de kan ringa mellan 7 och 10. Så jag går väl upp lite innan sju. Så att man hinner lite. De brukar ringa vid halv åtta lr så. Där jag jobbade idag var rena turen att jag fick. Skulle varit en annan där idag, en annan vikarie, men hon kunde inte jobba så det tackar jag för 😉 Man vill ju jobba så mkt som möjligt. Och jag har lärt mig hur man ska fylla i, så gott som, i de där lapparna som är till kommunen.

Jag bara längtar tills jag får reda på om jag kommer in på högskolan. Jag är inställd på att jag inte blir det, att mina betyg inte räcker till för det finns så många andra som är duktigare än vad jag är. Om man är inställd på det värsta blir man ju inte besviken om det går bättre än vad man trodde. Det skulle vara så roligt å börja plugga igen och lära sig något nytt. Trodde aldrig att jag skulle skriva eller säga det.

Men tryggheten man har i studenternas värld så som högskola som gymnasie lr vilken skolgång som helst få vet man alltid vad som händer nästa dag. Man har en plan och ett mål. Man får kämpa dit man ska, en utmaning varje dag. På gymnasiet så längtar man till studenten, och det ska man väl. Men alla är väl kanske inte redo för vad som komma skall. Dagen efter studenten är man inte längre någon student utan arbetssökande ( om man inte har jobb direkt då ). Då är man utslussad i vuxenvärlden. Direkt, på ett par sekunder. Ni som längtar ut i från skolans alla väggar, ha inte brådis, ni har det bra där ni är!

Senare ska jag kolla på en svensk film som heter Kärlek 3000. Har inte sett den förr så får se om det är en bra film. Svenska filmer är ju sällan det. Det blir upp till bevis. Den kan knappast vara så bra som Män som hatar kvinnor. Den var ju verkligen urbra för att vara en svensk film!!!

Nu skenar mitt inlägg iväg. Bäst jag kollar vad som ska ätas idag innan det blir för sent. Hoppas ni har haft en bra tisdag, det har iaf jag! Om man bortser ifrån mina magproblem.

En kärleksfull atmosfär i ditt hem är fundamentet i ditt liv
/ Dalai Lama

Klockan är: 15.08

4 thoughts on “Snart har alla pappas barn lämnat boet.

  1. Vad jag känner igen mig i dina tankar om högskolan! Vad har du sökt? Jag vill börja plugga nu i höst, saknar det som tusan och det trodde man aldrig att man skulle säga!

  2. Visst är det vemodigt när barnen flyttar som äldsta fröken har gjort! Men jag skulle nog inte vilja ha dem hemma för alltid. Var sak har sin tid och det hör liksom till att flytta till något eget. Träffa någon man vill leva med och så…

  3. Visst blir det tomt… men också en annan fas som tar vid… Man kan bli ”ung på nytt” utan barnen hemma… på nå´t vis.

    Det där med var man skall fira jul… känner jag igen. Vi införde varannan jul hos mina svärföräldrar, varannan hos mina föräldrar tills vi fick barn och så smått ville ha egna traditioner…

    Nu är det barnens tur… att åka mellan svärföräldrar och egna… rättvist… Ibland har det faktiskt blivit så att vi alla kunnat samlas samtidigt… som i år. Kommer inte ihåg vad det berodde på. Men Mannen och jag… så i alla fall inga som helst ”skuldfrön” om någon inte firar jul eller påsk eller vad det nu kan tänkas vara med oss… Man kan inte dela på sig i hur många delar som helst.

    Kramar! och jag håller fortfarande tummarna för att du ”kommer in”…

Tack för att du har något att säga!

