Brottslighet är för jävligt.

Jag kollar alltid på Efterlyst varje onsdag. Det är intressant men samtidigt så lider man verkligen med de människorna som råkat illa ut, eller med anhöriga. Idag handlade det om en liten pojke på ÅTTA år som blivit rånad och bestulen på sin mobil av tre killar i femton årsåldern. Stackars lilla kille! Dom hade åkt samma buss och gått av där lillkillen gick av. Sett att han hade mobilen på bussen.

Dom behövde vara tre stycken på lillkillen. Och göra mer än vad som behövdes. Jag förstår att denna pojken är rädd för att gå ut och möta någon som är äldre än han själv. Han är ju hjälplös. Jag förstår inte hur man kan göra så. Man tänker verkligen inte ett steg längre utan bara att man ska göra det och att man SKA ha. Jävla svin säger jag bara!

Det kvittar vilken ålder man är i nu för tiden, alla åldrar är ”rätt” ålder att utföra brott på och emot. Tillfällerna föder tjuven som det heter. Man behöver inte vara tjuv sedan innan, utan blir det när bytet verkar lätt. Denna gången blev det en liten kille som säkerligen inte gjort något ont på sin livstid.

Det är mycket kring mordet på Carolin Stenvall nu också. Det är en gåta varför mannen gjorde det. Är det som han säger. Att det var en olycka så är det de. Men han sköt henne och hade med sig henne i bilen och allt. Jag vet ju självklart inte hur man gör när man helt plötsligt inser att man dödat en person. Att det var en olycka. Han reagerade som han gjorde men det är många frågetecken. Man vet inte riktigt vad man ska tro.

Mord är så hemskt. Allra helst när mördaren utsett sitt offer och planerat hur han ska göra. Att det var så det skulle ske. Istället för bara olyckligt vara på fel plats vid fel tillfälle. Jag förstår inte hur man kan mörda någon. Beröva någon livet. Det kan jag säga att om jag hade chansen att ta någons liv, nån som jag verkligen hatade, så hade jag inte gjort det. Absolut inte. Det är ett liv, det leker man inte med. Man tänker inte långt när man begår brott över huvud taget.

Mördare är ju inte direkt empatiska. Det är en viss typ som har psyke att mörda. Förra veckan i Efterlyst så var det en tjej som blivit mördad av sin kille. Efter mordet så ”sörjde” han och tillbringade stora delar med hans döda flickväns familj. Som flickans mamma sa i en intervju, att hon inte kunde förstå hur man orkar sitta och se på de verkligt sörjande när man vet med sig vad man själv har gjort.

En som mördar någon annan har ju någon störning. Är man mänsklig så vill man inte beröva någon livet. Även om det är en smärtfri död för offret så kommer resterande liv inte vara så smärtfritt för de kvarlevande. Kan man själv inte känna hur det skulle kännas å mista en familjemedlem? Jag tycker det är så tragiskt och skulle säkert kunna sitta här och skriva om hur förjävligt världen är. Men det vet ni säkert redan.

Jag är nog så rädd som det är att gå ut. Jag tror jämt att det ska hända något, särskilt då det är mörkt och helg. Mycket liv ute. Och om jag är rädd. Jag vet att jag skulle kunna slåss om jag skulle behöva försvara mig. Jag är bara rädd för situationen, att det faktiskt kan hända. Vem som helst, när som helst. Alla våra medborgare är inte bra medborgare. Jag önskar att brottsligheten minskar radikalt detta året, men det är en önskan som jag kommer få vänta länge på känner jag.

Jag vet iaf att jag kan göra något för att hjälpa. Det är att inte blunda om man ser att det är något som händer. Inte stå där och ha cement i fötterna. INGRIP! Rädda. Jag vet att man blir ställd. Inte vet vad man ska göra. Men ta en funderare på det nu. Vad du kan göra om du ser ett brott. Då är du kanske lite förberedd på vad som kan komma. Även om det kanske inte blir så som du kanske tänkt, så har du iaf gjort något.

Fast om det inte fanns brott så hade jag inte haft ett drömyrke att sträva till. Som ni säkert vet vill jag bli polis. Jag ska sätta ner foten för det som är fel. Hur krävande det än kan vara, så är det vad jag vill. Jag tycker att jag har psyke för det och kan visa empati till en viss grad och inte blir allt för sjunken i enskilda fall. Jag vill slå ner foten för rättvisan! Jag vill påverka.

Vad lever vi för, om inte att göra livet mindre svårt för andra?
/George Eliott

Klockan är: 22.30

Tack för att du har något att säga!

