Halv åtta hos mig/Vänskap.

Snart är det Halv åtta hos mig igen. En ny vecka att se fram emot då helt enkelt. Bara det inte är något ego med denna gången. Visst vill man ro hem hela skiten och vara bäst på att laga mat och att vara värd men man är ju inte direkt självsäkert och trycker ner de andras maträtter och värdskap. Säga att dom är kassa och att man själv är bäst och gjort allt mycket bättre än andra.

Visst kan man tycka det, att man är bäst. Men jag skulle vilja säga att det är en personlighetsstörning att känna sig så överlägsen alla andra på denna planeten ( i detta fallet tre andra personer). Att tycka att man själv är det perfekta idealet för en bra människa. Jag stör mig på sådana människor. Och jag vet att jag inte är ensam om det. Juristen i förra veckans Halv åtta hos mig var ju verkligen så sjukt störande och jag vet att saliven flög framför tvrutan för att jag svor åt hans jävla attityd!

Ikväll vill jag se varma och härliga människor helt enkelt! Som bryr sig om varandra även om det är främlingar. DET ÄR VAD jag kallar bra människor. Jag vet inte om jag skulle våga släppa in främlingar här hemma och sedan bjuda dom på middag. Främlingar som går omkring i mitt hem och inspekterar. Jag tycker att hemmet är personligt. Och att ha främlingar på besök är som att medvetet ta emot självmordsbombare på ett flygplan. Fast det är ju många som är så gästvänliga och låter främlingar komma in.

Det är ju Halv åtta hos mig ett bevis på. Men då känns det som att man inte har något att dölja. För mig är mitt hem mitt hjärta ( hur löjligt det än låter så är det så) och dit in får inte vem som helst komma. Hur gärna jag än skulle vilja laga mat å vara med på tv så är det just det där med att ha främlingar på besök som gör mig orolig. Jag litar för lite på människor. Men samtidigt så är det den grejen som gör programmet bra.

Själva grejen att ha samlat ihop 4 st främlingar i en och samma stad och sedan ge dom uppdraget och en vardag som de ska laga maten på och att det sedan ska bedömmas. Jag tycker att det är in briljant idé som jag gärna skulle vara delaktig i om jag inte var så rädd för främlingar haha. Just på det viset, hem till sin trygga hamn. Att träffa folk ute och prata och så är bara trevligt (om personerna inte är hotfulla eller se konstiga ut).

En person som snart ska komma hem till mig är Emma och hon är ingen främling. Hon har fixat biljett till mig (efter många om och men) så att jag åker till Stockholm och möter henne när hon kommer ifrån Kalmar den 26 februari och sen hem till mig. Hon kommer på torsdagen och åker på söndagen. Vad vi ska hitta på är ännu oklart. Hon kommer å ska titta på min nya lägenhet och umgås med mig! Jag ser fram emot det mötet. Vi kan nog hitta på något roligt. Bara hon inte ska ta hit halva Gävle för en ransakan av killar som kanske är pojkvänsmaterial haha! En del har ju för lite av just pojkvänsvaran och om det är det man vill ha så söker man ju, annars knullar man bara runt haha. Även om det är ett bra skäl att hitta den rätta. Man knullar inte runt utan testar bara att knulla med olika så att man vet vad man får om personligheterna skulle klicka.

Nu påstår jag inte att Emma är en av dom. Men jag förnekar det inte heller. Det roliga är att hon kommer läsa detta så snart det är puplicerat. IN YOUR FACE fröken hahahaha. Hon verkar dessutom ha något lurt på gång inför alla hjärtans dag för hon var verkligen i striden med att jag och Kristoffer skulle vara hemma hos MIG på alla hjärtans dag istället för hos honom. Vad det nu har med henne att göra. Hon som är 64 mil ifrån… Ja du, vi får väl se haha.

Jag tycker iaf att det ska bli trevligt och roligt att hon kommer och sedan ska jag försöka ta mig ner i slutet av mars då det är massa födelsedagar som har passerat och Emma ska ha en liten inflyttningsfest! Och det kan jag bara inte missa. Hon är redan i full gång med att planera och det vore verkligen synd om jag inte kunde åka så jag ska göra allt som står i min makt haha. Det är alltid lika roligt att vara med Emma! Även om hon ibland gör saker jag inte gillar så är jag bra på att tygla mig själv och i grund och botten så älskar jag henne, självklart.

Jag tror att det är för att hon påminner mig så mkt om mig själv som jag ibland kan tycka att det känns konstigt eftersom att jag nästan tänker likadant och vill vara ensam om det (har inga vettiga exempel). En sådan vänskap som den jag och Emma delar är rätt unik skulle jag vilja påstå. För mig är den det iaf. För hon är så omtänksam och underbar. Jag vet att hon alltid finns där även om jag inte alltid känner för att snacka.

Jag har aldrig varit den typen. Besvära andra med mina ”problem” är inte min grej. Jag tror iaf att vi kommer vara vänner länge till. Hon planerar ju att flytta till Gävle efter sina studier och Chile resan! Och det hoppas jag att hon gör. Även om man får betala ett litet pris för det så kommer hon säkert tycka att det är värt det, hoppas jag! Men den tiden kommer och det får vi ta då. Snart är hon här iaf.

Om det blir så att jag kan komma i slutet av mars också så dröjer det ju inte lika länge mellan gångera vi ses. Det är ju gött! Om alla kunde ge lika mycket av sig själva och sätta sig på bussen eller tåget i 6-9 timmar och känna att det är väl värt det så skulle allt vara mycket enklare. Men alla vill inte ge utan bara ta och det är sorgligt. Vänskap förspills på det viset.

Jag tänker på saker jag kan göra för att förbättra vissa kontakter men en del gånger så stoppar själva agerandet mig. Det är då jag tänker ”skulle han/hon göra likadant för mig?”. Det är oftast där det spricker. Man är alltid två om att hålla en god kontakt. När man har försökt massvis med gånger så ger man upp. Då har man ju ändå visat vad man vill. Sen är bollen i någon annans händer. Ibland kan tiden få mig att inse att den bollen inte längre finns eftersom att den aldrig har blivit passad tillbaks. Jag som trodde vi var bästisar och bundisar.

Later.

4 thoughts on “Halv åtta hos mig/Vänskap.

  1. Har aldrig funderat på det där med att de som kommer hem och käkar hos varandra, att de vet ju inte ett skit om vem de tar hem, kan ju vara värsta psykopaterna eller massmördare. Men jag vet att Helge Skog e grymt skön i sina kommentarer. Och att de flesta är j-t dåliga på ta kritik. iaf en del av dem som e me i Halv åtta hos mig. Mvh Rickard Jansson. Ps kul reflektion förresten.

    • Jag tror det har stått i tidningarna om att en som varit med i Halv åtta hos mig tidigare har varit dömd för mord. Så det är ju inte full omöjligt 😉

  2. Nej man vet aldrig vilka man har omkring sig. Tack för kommentaren. Nej ibland är det svårt att förstå en dikt. Det är som att titta på en tavla. Ibland vet inte konstnären själv vad han målat. Mvh Rickard blaite

Tack för att du har något att säga!

