Dunindustrin…. FY FAN! Hatar djurplågeri.

Sitter och kollar på Kvällsöppet nu. Och det handlar om samma ämne som Kalla fakta. Nämligen hur fåglarna behandlas. Att fåglarna inte bedövas när dunet plockas, att dom plockas levande och att människorna som plockar utsätter fåglarna för stress och rena rama helvetet. Jaa, jag gråter varje gång jag ser klippen ifrån Kalla fakta. Det är jävligt hemskt och jag känner verkligen för dom här djuren. Som många andra nu efter denna visning som Kalla fakta bjöd på.

Men jag förstår inte att alla är så förvånade. Att det är så här det faktiskt går till. Det är inget nytt. Om ett tag så kommer pressen sluta skriva om det och folket ligga där å kura i sina duntäcken. Så är det ju alltid. Det blossar upp, det ”glöms”, blossas upp och ”glöms”. Detta är iaf något som jag har tagit till mig ända in i hjärtat och jag verkligen hatar djurplågeri! Samtidigt så måste man ju förstå dessa ”hjärtlösa” människor som drar fjädrarna på levande fåglar, att det är så dom har haft det i flera tusen år. Det är svårt att bara ändra på något som är så tillgängligt och naturligt. Det är precis som om att andra länder skulle tycka att det är inte rätt att äta skalade potatisar. Det skulle ju inte vi fatta, varför inte det? (Dåligt exempel jag vet, men förstå mig rätt).

Jag tycker bara att alla inte ska glömma. Många berörs, självklart, men alla är säkert också lite bekväma och glömmer. Men en på kvällsöppet sa att billiga duntäcken, dunkuddar osv är ifrån billigt dun, och de billiga dunet är av ett någerlunda dåligare kvalité för att de har plockats ifrån slaktade fåglar. För dunet ifrån levande fåglar är bättre och bra kvalité. Så har inte dåligt samvete om du har köpt ett billigt duntäcke.

Men man kan aldrig vara säker. Aldrig. De kan ha beblandats med annat dun, som plockats ifrån levande fåglar när de tvättas. Det vet ju inte vi. Vi har inte varit där och kollat ifrån början för det är så många mellanhänder. Så egentligen borde man bara sluta konsumera i dun. Säga nej! För finns det inga köpare så slutar det finnas säljare och då slutar nog också dunplockningen!

Vi kan göra något tillsammans! Stoppa detta…. Så snälla, snälla ni. Köp inga dunprodukter. Släng de ni har, om ni vill och känner att de är rätt. Köp aldrig några fler dunprodukter. Iaf inte om ni känner för djuren. Kan förstå att det är olidligt för gässen att utsättas för det här. Utan bedövning och får dom sår så är det bara att sy ihop dom, utan att ha det rent runt om såret och utan bedövning. BEDRÖVLIGT!

Vet inte vad jag mer ska säga. Det är mycket annat som är djurplågeri också. Tex för att få en utsökt gåslever så har gåsen tvångsmatats och plågats ihjäl och fått sin lever uppsväld för att vi ska få äta delikat! Det har fått mig att verkligen, starkt fundera på att bli  vegitarian. För jag vill inte stödja något sådant. Jag vill veta vart köttet kommer ifrån och jag tänker ta reda på mer om hur olika djur behandlas så att jag vet. För jag tycker kött är gott, och det är svårt att motstå. Men det är absolut inte svårt att motstå ifrån djurplågeri!

Later.

7 thoughts on “Dunindustrin…. FY FAN! Hatar djurplågeri.

Tack för att du har något att säga!

