Blodgivning imorron.

Nu är jag hemma i Gävle igen efter en helg med underbara Kristoffer. Och jag har ätit korv, pommes å beasås idag. Inte världens nyttigaste men säkert världens godaste måltid haha. I alla fall när jag lagar den. Jag har inte gjort så mycket sedan hemkomsten mer än diskat och sånt. Diskade allt de nya jag köpte på dollarstore i fredags. Så fint, så fint. Helt klart nöjd med inköpen. Särskilt de fiiina asijetter 😀

Nu när jag skulle slå upp ordet assiett (var ju osäker på stavningen) så slog jag upp det så som jag trodde att det stavades och då kom dessa betydelser upp;
Asket – person som avhåller sig från alla kroppsliga njutningar.
Asjett – asjetten asjetter  Se assiett….
Assiett – Liten tallrik.
Tur att jag inte skrev det som jag trodde, asket fast med två T då. Haha. Det var ju verkligen inget sådant jag hade handlat utan jag har köpt fyra små tallrikar!

Det är alltid bra och roligt att slå upp nya ord även om man själv vet vad dom betyder. Men när man söker en viss stavelse och upptäcker det, så som jag gjorde nu, att om jag hade stavat som jag först trodde så hade det  blivit fett fel haha. Det är bra och utöka sitt ordförråd! Jag slår upp massvis med ord varje dag. Ord som jag själv förvånas över att jag använder i både tal och skrift. Som jag vet liksom i bakhuvudet när jag ska använda det.

Men om någon frågar mig vad just ordet står för så kanske man inte kan förklara det även om man precis använt det. De är ju något fast med en annan betydelse (om ni fattar vad jag menar), då kan det vara bra att slå upp så att man verkligen vet. Tex om jag säger ”Det är ju bara en överdriven lyx att vara bigamist” Med det skulle jag med andra ord kunna säga ” Det är ju bara en överdriven lyx att vara gift med två personer samtidigt”.

En bigamist (bigami) är att vara gift med två personer samtidigt.

Ikväll är det final i Årets tvtittare. Och det ska jag titta på. Hade velat baka kanelbullar idag. För jag köpte jäst för ett tag sedan och den är inte använd än. Och den blir ju lätt dålig liksom. Så vet inte när jag ska få tummen ur röven å göra det (tvättar förståss händerna efter att ha haft tummen i röven innan jag sätter igång å bakar).

Imorgon ska jag gå på min första blodtappning. Ge blod alltså. Så det är spännande. Jag vet ju hur det går till. Har läst och sett på. Det ska inte vara några problem. Är du blodgivare? Om inte är det lätt att sätta igång. Det har jag pratat om förut. Bara att gå in på geblod.nu. Klickan man in sig på sin stad. Fast först är det bra å läsa om man kan bli blodgivare, inte alla som kan det. Pga mediciner som de tar eller sånt.

Jag har skaffat mig det nya msn messenger. Fick ett mejl om det för några dagar sedan men nu skaffade jag det och det ser helt konstigt ut. Men det gör väl allt i början, tyckte jag om den sortens msn jag hade förut med. Men den var faktiskt snyggare och det tyckte jag ifrån början om den också. Nu ser den lite tafatt ut. Men den har roliga finesser. Men dom kan man leva utan, faktiskt. Men om ni vill ha det nya msn så hittar ni det HÄR.

Nu ska jag väl förbereda mig själv inför Årets tvtittare på kanal fyra klockan åtta! Haha. Har en del program att glo på som jag missade igår. Webbtv för hela slanten! haha.
Later.

3 thoughts on “Blodgivning imorron.

  1. Jag sittter och tittar på årets tv-tittare nu, vet inte om jag tycker det är bra eller bara ett onödigt program. Hmm.. Första gången jag ser det iaf. Det var inte det här jag skulle skriva utan det var att jag sitter och är sugen på att baka en massa muffins men orkar inte åka och handla in smör. Hihi! Kram

Tack för att du har något att säga!

